2011-04-22

Långfredag

Idag var jag och sjöng med E-kören på en långfredagsgudstjänst. Jag kom att prata med några om hur det var på långfredagen förr. När jag var liten var affärerna stängda på långfredagen och det var inget bra på TV. Andra kom ihåg mammor med svarta strumpor och att man inte fick sticka eller virka (det var nog före min tid).
Lite historik (från Wikipedia):
I Sverige heter det långfredag eftersom dagen skulle präglas av sorg då dagen varit lång och besvärlig för Jesus. På 1870-talet klädde sig många i svart från topp till tå. Fram till 1969 fanns ett förbud mot offentliga nöjesetablissemang att hålla öppet. På långfredagen var affärer, restauranger och danslokaler därför stängda. Detta gjorde att samhället blev tyst och stilla och att långfredagen var en sorgedag genomsyrade det svenska samhället. Allmän frid skulle råda och traditionen sa att folk skulle undvika onödiga aktiviteter och på bordet stod enkel mat. Inte minst för barnen, som förbjöds att leka, kunde dagen upplevas som ovanligt lång och tråkig. Sveriges Radio spelade psalmer, men inte pop- och rockmusik.


Vi har mumsat i oss en massa påskmat idag. Det var härligt att sitta ute i solskenet och äta. Oj, vad mätta vi blev!


Jag försökte få ett fint kort på systrarna, men det gick sådär =) Fina flickor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar