2011-04-20

Har den värpt än?

Vad har ni för påsktraditioner? Jag kan inte minnas att vi hade så mycket traditioner när jag var lite (kanske beror på mitt dåliga minne), jag tror att vi målade ägg och jag vet att vi gick påskkärring. Förmodligen var vi i kyrkan vid något tillfälle också. Som tonåring och ung vuxen var jag ofta med syrran med familj och vänner i Sälen, då var det skidåkning och på kvällen trerätters-middag som gällde. Var jag inte där så grillade jag ofta med mina vänner. Påsken innan jag träffade Håkan åt jag ägg med mina bröder och Alexsandra. Lite blandat, alltså!
Nu börjar vi som familj skapa våra traditioner. Håkan är mycket för den traditionella påskmaten, jag gillar att grilla till påsk, så nu gör vi både och. Först försökte vi pressa in allt på en och samma dag, nu fördelar vi det lite. Långfredagen blir det påskbuffé (sill, ägghalvor, köttbullar mm) med mamma o pappa, Ingalill och de barn som är hemma. På påskafton letar barnen ägg i trädgården (påskharen brukar ha varit där), de går påskkärring, till lunch målar vi ägg och äter, på eftermiddagen  tar vi med oss en smarrig chokladkaka av något slag och åker på en liten utflykt och på kvällen grillar vi!


Flera gånger varje dag går Elvira och tittar om hönan har värpt. Det brukar den göra, det brukar ligga marsipanägg eller marsipankycklingar i den på påskafton. (Ett år var det marsipanharar, konstigt?) Jag har förklarat för henne att den brukar värpa på påskafton, men hon går ändå och tittar och blir ändå besviken...

Idag har barnen målat påskteckningar, det får de nog göra i morgon också om de ska kunna gå till några av grannarna. I eftermiddag ska Elvira åka till Julia och leka med henne, Oskar och jag följer med. Jag ser fram emot en trevlig pratstund med Helena. Jag funderar på att snart montera ihop studsmattan, Håkan tycker vi ska vänta lite med tanke på gräset, men jag tror att det skulle roa barnen att få hoppa lite! Nu ska jag gå och koka kaffe!

Ps Jag måste göra ett tillägg: Jag var inte förtjust i påskmat, därför föredrog jag grillat, men nu ser jag fram emot påskmaten också, till och med sillen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar