2011-04-02

Böcker i mars

Tio böcker blev det i mars, varav två på engelska, vilket tar lite längre tid för mig.

28/2 Skadad av Cathy Glass
1/3 Trasig av Shy Keenan
2/3 Fällan av Michael Connelly
4/3 Fallet avslutat av Michael Connelly
6/3 Finger Lickin' Fifteen av Janet Evanovich
19/3 Räven av Michael Connelly
20/3 Poeten av Michael Connelly
21/3 Kvinnorna på stranden av Tove Alsterdal
24/3 Sizzling sixteen av Janet Evanovich
30/3 Gatans lag av Michael Connelly

Den bok som berörde mig mest under månaden var Kvinnorna på stranden. Den handlar om en kvinna vars man, som är journalist, försvinner. Hon försöker leta reda på honom och det visar sig att han skrev på artiklar om slavhandel. I Europa, idag. Jag vet inte hur mycket av det som presenterades som fakta i boken som är sant, men det stod i alla fall att det är enormt många fler människor som är slavar idag än under den 300-årsperiod som slaveriet var tillåtet i Nordamerika. Otäck bok (men bra), med "klump i magen-slut".
De två första böckerna var byggda på sanna historier och också otäcka, fast på ett annat sätt. Den ena handlade om ett fosterbarns hemska öde och den andra om en tjej som växte upp med en pedofil. Usch!
Sen har jag läst de två senaste Evanovich-böckerna, härligt att blanda upp allvaret med lite farsartad romantiskt thriller.
Jag har också fortsatt med Connellys böcker, gillar du deckare och inte har läst dem så gör det! Jag har försökt läsa hans deckare om polisen Harry Bosch i rätt ordning, men den näst senaste har jag hoppat över, jag väntar på att biblioteket ska få tillbaka den från ESAB.  När jag kommer till biblioteket nästa gång ska jag låna Connellys böcker som handlar om andra personer än Bosch.

Nu väntar jag på att en massa författare ska komma ut med nya böcker. Vissa av dem vet jag är på gång.
Läckberg skickade en bok till förläggaren 26/3. 5 maj kommer Viveca Stens I natt är du död. Carin Gerhardsens Helgonet (Hammarbyserien) kommer 7/6. Ann Rosman höll på med redigeringsarbete av sin senaste bok i februari. Johan Theorin har i alla fall tänkt skriva en fjärde Ölandsbok. Mons Kallentofts Den femte årstiden kommer ut i juni. Elizabeth Georges Denna dödens kropp finns redan att köpa - hur kan jag ha missat den?
Kan ni gissa vad jag önskar mig när jag fyller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar