2011-02-04

Vad är fika?

Jag och min man har olika åsikter om vad fika är. Han anser att även en slät kopp kaffe är fika, jag anser att det för att det ska kunna kallas fika bör finnas något sött tilltugg. En kopp kaffe är bara att dricka en kopp kaffe för mig, inte att fika. Tyvär måste jag berätta att SAOL (1998) anser att fika = dricka kaffe. Jag brukar ofta rätta mig efter SAOL, men här tycker jag de har fel. Vem vet, i nyare upplagor kanske det står något annat? Wikipedia är en annan källa till kunskap, om än inte alltid helt tillförlitlig. I det här fallet föredrar jag Wikipedia. Där står det så här om fika:

Fika är både verb och substantiv i svenskan med en bred definition. Fika är också en social institution i Sverige. Det innebär att man tar en paus från en aktivitet för att dricka kaffe eller någon annan dryck med vänner, familj eller bekanta. Denna tradition av en kaffepaus med något tilltugg är centralt i svensk kultur, med svenskar som en av världens största kaffekonsumenter. En (eller ett) fika kan äga rum på ett kafé eller konditori, på arbetsplatser, utomhus eller hemma. Många svenska arbetsplatser har institutionaliserat för- och eftermiddagskaffe, och fikapausen är inte enbart en paus från arbetet, utan även ett informellt mötesforum.

Nu ska jag ta och koka lite kaffe, så får vi se om det blir att vi tar en kopp kaffe eller om vi ska fika. I morgon vet jag i alla fall att vi får fika hos svärmor =)

1 kommentar:

  1. Jag instämmer med Wikipedias definition, det är det som är fika! (fast jag är tråkig just nu och bara tar kaffe när vi fikar. . . . .
    Syster Yster

    SvaraRadera