2011-02-14

Slutet på en era?

Jag har inte varit och handlat på ett tag, på grund av foten. Det hinner hända mycket när man är sjukskriven, tydligen. Bland annat har visst Arla bytt förpackning för mjölken. Jag vet att det ser och har sett olika ut i olika delar av Sverige, beroende på mejeri mm, men jag är uppvuxen med de mjölkpacket där man river bort en flärp för att kunna hälla ut mjölken. Nu är det visst dags att byta ut detta mot skruvkorkar. Bra eller dåligt? Det är nog lättare för t ex barn och reumatiker att öppna förpackningen med skruvkork. Kanske är det svårare att skölja ur och platta till den nya förpackningen, jag vet inte.





Jag tror det är bra med skruvkork, det är lättare om man av någon anledning ska transportera en öppnad mjölkförpackning och mjölken skvimpar nog inte ur det nyöppnade paketet lika lätt om t ex barnen ska hälla själva. Men det känns lite konstigt att mina barn förmodligen inte kommer komma ihåg att flärparna som man river av ens har funnits. Än så länge finns ju i och för sig flärparna kvar på andra varor.



Flärp förresten, är inte det ett fantastiskt ord? Om det nu är ett ord överhuvudtaget, jag tror knappt det! Måste genast kolla SAOL. Nej, inte enligt 1998 års upplaga i alla fall. Wikipedia då? Flärpa är en uppblåsbar pappersleksak, en sån där hoprullad avlång sak som man alltid ångrar att man köper till barnkalas, ni vet, för att de låter så mycket... I samband med det står det att ordet flärp kan syfta på en liten flik av något slag. Det är i alla fall inte bara jag som använder det, med andra ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar