2022-08-09

Minisemester till Marstrand!

I söndags morse åkte Håkan och jag mot Marstrand. Barnen ville inte med. Jag stickade mig genom bilresan.



Förmiddagsfika utanför Lidköping. 



Vädret skulle vara ostadigt i Marstrand under dagen, så vi kastade om våra planer lite och åkte och lunchade i Smögen. 



Vi strosade lite på bryggan. 



Sen åkte vi mot Marstrand. Vi försökte ta mindre vägar där vi kunde. Här är utsikten från en rastplats på Orust!



Kö över Tjörnbron. 



Så kom vi fram till Marstrand och parkerade på Koön. Där blev de kaffe och blåbärsbulle från Bergs konditori. De skulle precis stänga, så vi satt utanför. 



Sen tog vi färjan över till Marstrand!



Vi hade bokat rum på hotell Nautic. 



Ett jättefint hotell!



När vi skulle boka så letade vi boende nånstans mellan Marstrand och Strömstad. Vi hamnade på Marstrand eftersom boendet verkade bra. Sen började jag läsa om Ann Rosmans böcker från Marstrand och när jag kom till den sista, Marvatten, så insåg jag att den utspelar sig på hotellet där vi bokat rum. Vilken slump!



Vi gick en sväng och tog en Adventure Lab. Här är rådhuset där, om jag förstått saken rätt, kvinnor satt fängslade i källaren under häxprocesserna i väntan på dom. 



Såhär såg den första färjan över sundet ut!



Mysiga gränder och gator!



Fästningen



Utsikt över ön. 



Vi!



Vi åt kvällsmat på Marstrand Värdshus. Jag åt panerad torsk. Bilden är röd pga infravärmen!



Sen strosade vi genom staden och tittade på fler hus!



Societetshuset, nämns också i Rosmans böcker. 



Liksom Varmbadhuset. 



Norra inloppet!



Avslutade kvällen med en glass!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar