2020-03-18

Coronas påverkan på mitt liv just nu

I måndags hade vi studiedag på jobbet. Barnen var hemma, jag och Håkan gick till jobbet. Efter halva dagen började jag hosta och jag var lite snuvig, så då var det bara att gå hem. Enligt riktlinjerna just nu ska vi ju stanna hemma även vid lindriga symtom med feber, hosta och snuva. Det innebär att Oskar fick vara hemma från skolan igår, tisdag, eftersom han hostar och Elvira blev hemskickad igår med hosta och huvudvärk. Väldigt konstigt läge, men vi satsar på att följa rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten förstås. 

Så, vad gör vi då? Ja, tittar på serier och stickar, gör jag. Igår städade jag också ett par skåp innan jag fick huvudvärk. 
Förutom det då? Jo, här kommer lite stulna bilder från nätet:

Vi skrattar åt bunkringen av toalettpapper mm! Men vem vet, skrattar bäst som skrattar sist. 



Jag råkade shoppa lite på nätet...



Jag läser treachermemes från ställen där skolorna stängt. 



Vi dricker te för att kurera oss!



Jag hjälper mina kollegor hemifrån med att förbereda för en skolstängning. Då kan det vara bra att sno idéer från andra!



Jag följer nyhetsrapporteringen förstås. 



Jag kollar hur det går för Oskars klass med kakförsäljningen


Och jag hittar roliga memes om Corona och handarbete. 


Jag är fortfarande inte särskilt orolig för sjukdomen, men samhällsutvecklingen! För bara några dagar sedan hade jag inte en tanke på att skolor skulle kunna stänga, för ett par veckor sedan kändes det självklart att vi skulle kunna åka till Ullared i helgen. Nu stannar vi hemma, nu är gymnasieskolorna stängda och vi förbereder för att eventuellt stänga även grundskolor. 
Ekonomin går åt skogen, både för många privatpersoner och för stora, annars stabila, företag. Hur kommer detta att sluta? Och när?

Men det hår ingen nöd på oss här hemma i ”karantänen”. Vi har mat, toapapper och Netflix! Och varandra!

PS: Serietips! The Valhalla Murders (isländsk serie) på Netflix och DNA (dansk serie) på SVT-play!

1 kommentar:

  1. Jag känner likadant; inte orolig för min egen del men för samhället i stort och för mina äldre släktingar. Och precis som dig så scrollar jag för fullt och noterar ironiska bilder; den med Gollum var klockren och hamnade på min blogg också:) Man måste ju få driva med situationen också, annars blir man galen. Tack och lov för handarbete säger jag bara!

    SvaraRadera