2017-08-12

Salt lakritsglass

Jag blev taggade i ett Facebook-inlägg häromdagen, ett recept på salt lakritsglass. Det kändes ju som ett måste att testa!

1 påse djungelvrål och 5 dl grädde hälldes i en kastrull. So far so good. Sen skulle man vänta tills djungelvrålen smält. På filmen såg det ut som om det kokade, så jag lät det göra det. Jag vet att om man gör fluff ska det inte koka, men det här skulle ju bli glass. 


Det hände ingenting. Nästan. Jo, de smälte lite. Efter ca 45 min gav jag upp och silade bort dem. Då var smeten segt kladd. Det fick stå och svalna ett tag, sedan försökte jag vispa det. Det gick inte. 


Jag blandade i en burk kondenserad mjölk och frös sedan in det. 

Jag vet inte om det går att kalla det glass. Segt, kallt, med god lakritssmak men konstig konsistens. 


Nu har jag testat i alla fall. Funderar på om jag ska testa igen, men hacka djungelvrålen och inte låta det koka. Eller så får jag köpa salt lakritsglass istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar