2017-08-20

Mammas födelsedagsutflykt till Varnhem

Mamma fick som vanligt en utflykt av oss i present. Som vanligt fick hon inte veta vart vi skulle, men hon fick en ledtråd.
"Medii in itinere versus locum southwesterly" och en bild med valvbågar av sten. Hon lyckades klura ut det med hjälp av vår bror, även om hon inte var säker. "Vi färdas i sydvästlig riktning mot medeltida viktig plats", ska det betyda om Google translate har översatt till latin rätt. Utan ordet southwesterly hade det nog varit svårt att gissa!
Platsen vi skulle till var Varnhem, där Håkan och jag var tidigare i somras. Vi stannade och fikade på en rastplats på väg dit. 


När vi kom fram till Varnhem började vi i Kata gård och tittade på de urgrävda resterna av kyrkan som stått där. 


Varnhems klosterkyrka sedd från Kata gård. 


Klosterkyrkan. Nu var det mest brännässlor och tistlar framför, när Håkan och jag var där blommade det så vackert. 


En växt i örtagården som användes att karda med. 


Vi ser oss omkring i ruinerna efter klostret. 


I kyrkan tände vi varsitt ljus i en vacker ljushållare. 


Sedan åt vi lunch på cafet utanför. 


Räksmörgåsen var inte dum!


Vi åkte hem längs slingrande småvägar, och det bar sig inte bättre än att syrran fick syn på en loppis. Hon köpte en pall och en gris och så lurade hon mig att köpa två mjölkkannor. 5 kr styck! Jag tror att jag har en samling nu...


Tack för en trevlig utflykt, älskade mamma och älskade syster!
 
Här kan du läsa om våra tidigare utflykter:
 
2015 Inställt
 
 

2 kommentarer: