2017-01-21

Ingefärs-shot version 4

Jag tror på ingredienserna ingefära, citron och honung. Men jag är inte helt säker på vilken recept-version som är bäst.
Version 1 innebär att ingefäran kokas med vatten i 20 min, tror jag. Då blir ingefärssmaken stark, men det sägs att det nyttiga kokas bort. 
Version 2 innebär att ingefäran läggs i när  de uppkokade vattnets temperatur understiger 60 grader och honungen under 40 grader. Då smakar det knappt ingefära. 
Version 3, som jag gjorde förra veckan, innebär en blandning av de två ovanstående. Lite ingefära kokas med, lite läggs i senare. Rätt ok, men blev surt eftersom jag inte hade så mycket honung. 


Version 4 testade jag idag. 5 dl kallt vatten mixas med ca 200 g ingefära, saften från 3 citroner och 2 msk honung. Sedan får det stå och dra i en timme och så silar man och pressar lite på ingefäran i silen. Inte så tokigt, lätt att göra och borde ju innebära att alla vitaminer och allt nyttigt finns kvar. 


Jag vet inte om det hjälper, om man blir friskare/undviker att bli sjuk, men det känns bra att aktivt göra något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar