2016-02-11

Böcker i januari

28/12 Revolutionens barn av Peter Robinson
?/1 Elizabeth är försvunnen av Emma Healy
?/1 Citymorden av Lars Bill Lundholm
?/1 Färjan av Mats Strandberg
?/1 Sekten på Dimön av Mariette Lindstein
?/1 Blod salt vatten av Denise Mina
?/1 Önska kostar ingenting av Sara Lövestam
16/1 Skuggan av ett år av Hannah Richell
17/1 Tiden läker inga sår av Tilde de Paula Eby
?/1 Innan natt blir till dag av Sheila O'Flanagan
?/1 Den glömda rosenträdgården av Marita Conlon-McKenna
?/1 Systrarna Tides sista sommar av Hannah Richell
25/1 Simma hem av Deborah Levy

13 böcker i januari. Oförmågan att kunna koncentrera mig på böcker verkar ha släppt. Flera bra böcker blev det under månaden, av flera för mig nya författare. Hannah Richells böcker kommer jag t ex hålla utsikt efter i fortsättningen. Båda böckerna jag läst utspelar sig i nutid och dåtid och särskilt Skuggan av ett år har ett lite oväntat slut. Spännande och läsvärda. Färjan kunde ha blivit en spännande deckare, miljön på en Finlandsbåt beskrevs så jag nästan kunde känna dofterna, men sedan urartade den totalt och blev en vampyrhistoria... Sekten på Dimön var otäck och spännande, det där med sekter är lite småläskigt tycker jag. Elizabeth är försvunnen är skriven ur en gammal människas perspektiv, en kvinna som håller på att tappa minnet. Den fick mig att förstå hur förvirrande det måste kännas. Samtidigt fick vi följa historien om när hon var ung.
Den glömda rosenträdgården är en klassisk feel good-bok med kvinnliga påhittiga företagare. Jag älskar feel good-böcker. Även om de ofta är lite förutsägbara. Innan natt blir till dag är en romantisk historia, inte hennes O'Flanagans allra bästa, men lättsmält och bra. Simma hem var skitskum, en bok jag inte hade lust att läsa klart, men det gjorde jag ändå. Rörig, osammanhängande, inte alls min stil. Nu orkar jag inte skriva mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar