2013-02-03

Kladdkaka!

Kladdkaka är gott, eller hur? Jag har ett recept som min mamma fick av en väninna när jag var liten. Eftersom det är så lätt så fick jag baka kladdkaka på egen hand ganska tidigt. Många tyckte att mina kladdkakor blev väldigt goda, så jag fick baka dem ofta. Själv tröttnade jag på dem. Min mamma, min syster, mina syskonbarn m fl använder samma recept, men det konstiga är att kladdkakorna ändå smakar olika. Lite fascinerande! Nu bakar jag dem inte riktigt så ofta, vilket fått till följd att jag tycker de är riktigt goda när jag väl gör dem.

Idag har jag varit på kladdkakeprovning. Min kompis Urban var i kyrkan och berättade om livets berg- och dalbana samt, bjöd på 5 olika sorters kladdkaka. Han nämnde faktiskt mina kladdkakor, att alla tyckte de var så goda men att han själv då inte alls gillade kladdkaka. Det gör han nu, fast gärna nån smaksatt variant. Han hade med sig kladdkakor med Toblerone, Dumle, pepparkaka, After Eight och knäck. Jag hade med mig barnen och de var trötta, så vi smakade bara varsin bit innan vi gick hem. Kladdkakeprovningen och berättandet pågick en god stund till. Oskar smakade Dumlekladdkaka, men tyckte inte den var så god. Elvira gillade den med pepparkakssmak och jag den med knäck. Det hade varit kul att testa alla smaker, men kladdkaka är ju inte direkt GI...

Bild Urban Arvidsson

2 kommentarer:

  1. Väldigt kul att du kom och lyssnade och smakade kladdkaka! Kan man kanske få ditt kladdkakerecept?

    SvaraRadera
  2. Tänk att det finns så många olika varianter på kladdkaka och att de faktistkt smakar olika även om man inte har annan smaksättning i dem. Gott och enkelt!

    SvaraRadera