2013-02-01

Böcker i januari

28/12 En lögn att lita på av Elizabeth George
?/1 Fifty Shades Freed av E L James
10/1 En förgiftad man av Peter Robinson
?/1 Världens vinter av Ken Follett
19/1 Hela havet stormar av Arne Dahl
22/1 Dandy av Jan Guillou
25/1 Högre än alla himlar av Louise Boije af Gennäs
28/1 Blå koral av Louise Boije af Gennäs
31/1 Hjärtats angelägenheter av Danielle Steel
9 böcker läste jag i januari. Väldigt många bra böcker blev det denna månad och alla var nya för mig.
En lögn att lita på fick jag i julklapp. Elizabeths senast böcker har jag tyckt varit lite sega. Det var den här också i början, men sedan fastnade jag ordentligt och läste de sista 300 sidorna en kväll (natt) istället för att sova.
Fifty Shades Freed, den tredje delen i Femtio nyanser-trilogin var inte dålig. Inte heller var den otroligt bra. Lite spänning, lite sex, lite romantik.
En förgiftad man var spännande, ett gammalt, egentligen uppklarat, mord nystades upp och man fick till slut veta vad som egentligen hade hänt och motivet till detta. En bra Robinson trots frånvaron av Alan Banks.
Världens vinter är fortsättningen på Giganternas fall och den andra delen i en planerad trilogi. Den utspelar sig i Storbritannien, USA, Ryssland och Tyskland under tiden före och under andra världskriget. Vi får följa barnen i familjerna från den första boken, nu är de vuxna. En mycket spännande och otäck del av vår nutidshistoria, intressant berättad utifrån flera olika länders synsätt.
Hela havet stormar är ännu en intelligent och spännande deckare om Opcop-gruppen. Tre helt olika mord får dem att ana oråd trots allt, och det verkar som om de jagar en seriemördare.
Dandy är också andra delen i en planerad trilogi, den är fortsättningen på Brobyggarna och handlar om den tredje brodern, en homosexuell konstnär. Jag förstår inte varför Guillou berättar två bröders olika historier i den första boken och den tredje broderns i den andra. Jag hade mycket hellre läst om alla tre bröderna parallellt.
Högre än alla himlar och Blå koral är första och andra delen i en tänkt trilogi. (Många trilogier blev det denna månad!) De utspelar sig under milleniets första år och skildrar sex vänners liv och relationer samtidigt som den är en tidskrönika. I första boken berörs vännerna av bland annat 9/11, i andra boken av tsunamin. Allt som händer vännerna är väl inte helt realistiskt, men det är intressant och det berör mig. Samtidigt som jag läser om deras liv så minns jag mitt eget under de perioder jag läser om, vilket alltid har tilltalat mig.
Hjärtats angelägenheter är en typisk Steel, bra slöläsning men ingen fantastisk litteratur. Den handlar om en kvinna som träffar en underbar man - men är han verkligen den han utger sig för att vara?

Har du läst något bra på sista tiden? Alltid kul med boktips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar