2012-07-22

Gränna - Visingsö

Eftersom jag oftast lägger in bilderna först när jag skriver ett blogginlägg så måste jag börja med att skriva att jag blir tokig! Jag antar att det är Iphonens fel, den vänder nämligen inte bilderna automatiskt. När jag försöker vända dem i Windows fotovisare, som jag gjort tidigare med kameror och mobiler, så går vissa kort inte att vända. Då har jag prövat att vända bilderna i Microsoft Office Picture Manager, som jag brukar använda för redigering. Det går jättebra, i min dator är korten rättvända. Men när jag lägger in dem på bloggen är en del av dem felvända. Inte alla - men en del. Snälla, hjälp mig någon!!!

Nu får ni stå ut med att en del av bilderna är felvridna i det här inlägget. Ni får vrida på huvudet!

Igår åkte vi till Gränna och Visingsö. Vi gjorde ett par cache- och mellanmålsstopp på vägen. Här har vi hittat en vilding innanför viltstängslet!


Utsikt vid Brahehus. Mathilda och Elvira poserade snällt, Oskar sprang ur bild så fort han kunde.


Vi parkerade på den stora parkeringen nere vid hamnen och åt lunch på en gräsmatta där. Snickarkorvssallad, naturligtvis! Vi funderade lite på hur länge den har varit en semestertradition. Hade vi med den som lunch när vi åkte till Danmark när Elvira var ett halvår? Jag minns rastplatsen, men inte vad vi åt. Den har följt med oss länge i alla fall! (Ja, vi gör ny sallad varje gång, det är inte samma sallad.)


Sedan tog vi båten till Visingsö och åkte Remmalag. Vi hade tur och slapp köa, när vi kom tillbaka stod en lång kö med människor och väntade. Det blev det klassiska turen till Kumlaby kyrka. Någon annan gång tror jag det är dags att pröva en av de andra turerna. Vi gick inte upp i kyrktornet, vi sparade krafterna till senare. Oskar var inte överförtjust i att åka Remmalag, att sitta still är ju inte riktigt hans grej.


Elvira klappade de fina hästarna Gusten och Loppan (eller vad de nu hette).


Sen åt vi glass i hamnen i väntan på färjan tillbaka.


På tillbakavägen fick vi fina platser utomhus (i solen när båten väl hade vänt sig). Båt med halvlågt räcke är väl inte heller Oskars grej riktigt, men han föll inte överbord i alla fall!


Storasyster håller i lillebror!


Vi tittade på polkagristillverkning och köpte polkagrisar på Tomtar och Troll, den enda polkagrisbutiken som har Trollstång, den underbara polkagrisen med en salt lakrits-stång i mitten och skogsbärspolkagris runt om.


Sen vände vi hemåt, men gjorde ett stopp vid Omberg. Oskar joggade hela vägen från parkeringen till toppen. Mathilda och jag kom upp lite efter de andra, tur att vi inte gick upp i kyrktornet också! Man ser långt från toppen.


Plocka körsbär och cacha roade vi oss också med på Omberg!


En liten paus på vägen ner!


Far och son vandrar hand i hand. Idylliskt! Idag, när Oskar upptäckt att Håkan ätit upp en av hans godisar, är det inte lika idylliskt. Oskar är sur på sin far!


Ursäkta ett långt blogginlägg, men vi hade en trevlig och innehållsrik dag! När vi kom hem åt vi rökt regnbågslax som vi köpte med oss från Gränna. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar