2012-07-01

Böcker i juni

30/5 Dödlig list av Minette Walters
3/6 Djävulens fjäder av Minette Walters
6/6 Mordet i Sussex av Minette Walters
6/6 Kameleontens skugga av Minette Walters
9/6 Längtans dagar av Margaret Pemberton
11/6 Frihetens vindar av Margaret Pemberton
13/6 Glädjens sommar av Margaret Pemberton
14/6 Mercurium av Ann Rosman
16/6 Julias arv av Sidney Sheldon
17/6 Vid horisontens rand av Sidney Sheldon
17/6 Karriär & köksbesvär av Sophie Kinsella
19/6 Änglars vrede av Sidney Sheldon
22/6 Blå dahlia av Nora Roberts
23/6 Svart ros av Nora Roberts
25/6 Röd lilja av Nora Roberts
26/6 Ett förvridet sinne av Minette Walters
28/6 Min bästa väns dotter av Dorothy Koomson
29/6 Gideons ring av Carin Gerhardsen
29/6 Godnatt finaste av Dorothy Koomson

19 böcker i juni! Det märks dels att jag har haft semester i drygt en vecka och dels att jag har fyllt år och därmed är ägare till flera nya böcker. Men många av de böcker jag läst är gamla bekanta. Fem Minette Walters, jag började ju plöja igenom hennes böcker förra månaden. De är bra. De äldsta är bäst, men de övriga är också riktigt bra, välberättade, otäcka och ofta oväntade. När jag skulle börja läsa dem upptäckte jag att jag saknar en av böckerna. Jag tyckte det var konstigt, men kunde inte riktigt dra mig till minnes om jag haft den och lånat ut den eller om jag aldrig ägt den. På midsommarafton var vi hos syrran. Jag stod och tittade på böckerna i hennes bokhylla och hittade Ett förvridet sinne, den saknade boken. Jag tänkte att jag skulle passa på och låna den, men när jag tittade i den så stod det att den var min. Så långt är det här inte en helt ovanlig händelse, syrran och jag brukar låna böcker av varandra och glömma att lämna tillbaka dem. Det konstiga är, att när jag började läsa boken hade jag inget minne av att ha läst den tidigare. Inte heller när jag kom till mitten. Eller slutet. Kan det alltså vara så att jag har fått en bok av Håkan i födelsedagspresent (det stod i boken), lånat ut den till syrran utan att ha läst den och sedan glömde bort den? Det verkar inte bättre. Den var bra i alla fall, handlade om en kille som dömts för mordet på sin mormor och tagit livet av sig. 30 år senare visar det sig dock att det inte kan ha varit han som begått mordet. Berättelsen handlar också om en ung flicka som blev utsatt för en gruppvåldtäkt och vad som hände med henne och henne kompis sedan.

Flera av böckerna jag läst denna månad har jag både läst och skrivit om tidigare i bloggen, därför skriver jag inte om dem. Jag tror dock inte att jag har skrivit om Margaret Pembertons böcker tidigare. De utspelar sig runt Magnoliatorget i London och handlar om de olika grannarna som är bosatta där före, under och efter andra världskriget. Ett rikt persongalleri, romantik och krigets skugga över det. Intressanta och bra, tycker jag.

Ann Rosmans senaste, Mercurium, har jag också läst. I början tyckte jag att den var lite rörig, eller så var det jag som var okoncentrerad. Den historiska berättelsen var mycket intressantare än den som utspelade sig i nutid. Den bygger på en sann berättelse,men vad som egentligen hände får vi naturligtvis inte veta, det är författarens spekulationer. Bra och gripande. Boken som helhet är nog dock Rosmans svagaste hittills. Men ändå bra.

Gideons ring, Gerhardsens senaste, handlar om en ung kvinna som blivit våldtagen och om en man, vars grannar berättar att han alldeles för ofta haft besök av allt för unga flickor, som blir mördad. Hammarbypolisernas egna liv får vi också fortsätta följa. Boken är spännande och slutet oväntat. Jag tror att det snart är dags att läsa om alla böckerna i serien igen, de är riktigt bra.

Avslutningsvis Koomson då. Jag läste Min bästa väns dotter för ett par år sedan och älskade den. Den spelar verkligen på mina föräldrasträngar, tänk om det var jag som var döende och inte hade någon som kunde ta hand om mina barn... Godnatt finaste spelar också på dessa strängar, fasan när ett till synes helt friskt barn plötsligt opereras, hamnar i koma och troligtvis inte kommer att överleva är lätt att ta till sig och jag erkänner att jag grät vid åtminstone ett tillfälle. Den handlar också om två barndomsvänner som efter många års vänskap skiljs åt, om plikt, kärlek, sjukdom, omhändertagande med mycket mer. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar