2022-03-03

TBT - Tågluff 2002 del 3 Budapest

Söndag
Nattåg var spännande, men med passkontroller mm blev det inte så mycket sömn. På morgonen kom en kvinna från turistinformationen och erbjöd skjuts till olika boendealternativ. När vi kom fram till Budapest följde vi med henne till ett vandrarhem, egentligen sovsalar/rum för studenter, som på sommaren användes till vandrarhem. Vi lämnade in våra saker där gick en liten bit ner till Donau, där vi åt frukost.

Vi gick över en kedjebroms till Pest-sidan och köpte vykort, glass och sen hamburgare till lunch. Jag var yr och hade huvudvärk, så vi skulle ta tunnelbanan tillbaka till vandrarhemmet. Biljettautomaterna vi hittade fungerade inte och när vi letade vidare kom vi in på metrons område och blev stoppade av en biljettkontrollant. Vi fick böta 1600 Forint, vilket jag först tänkte grävde ett stort hål i min resekassa, sen insåg jag att det var ca 65 kr, så inte så farligt. Efter att ha vilat en stund på vandrarhemmet tog vi en promenad upp på Gellert-berget och tittade på utsikten.

På kvällen blev det mat på en uteservering!

Måndag
På förmiddagen gick vi till Szemlöhegyi-grottan och tittade på stalagmiter och stalaktiter. Vi var ensamma i grottan med en broschyr till hjälp. Läckert med tystnaden, mörkret och svalkan!

På eftermiddagen besökte vi det kända termalbadet

Széchenyi, (det med schackspelen) där vi badade och solade i ett par timmar. Gassande solsken och 38 grader i vattnet! Som tur var fanns det svalare vatten att svalka sig i också.

(Bild från internet)

På kvällen gick vi på en folklore-föreställning med ungersk musik, sång och dans. Lite annorlunda!

Tisdag
Morgonen därpå hade vi tänkt åka vidare till Zarkopane, men ångrade oss och stannade i Budapest. Frida gick och shoppade, jag tittade på Mattiaskyrkan och Fiskarbastionen.

Vi träffades i centrum och åt glass!

Efter lunch gick vi till en grottkyrka. Där pågick mässan, så vi gick upp på Gellertberget i väntan på att få komma in och kika. Vi fick gå in en och en, eftersom vi bara hade en tröja med oss, vi fick inte gå in med bara axlar.

Onsdag
Ännu en stekhet dag. Vi åkte stollift upp på berget Zugliget och gick upp i tornet på toppen. Vi var svettiga och våra fötter… ja, inget att lukta på om man säger så!

Utsikt över Budapest.

När vi kom ner hämtade vi väskorna på vandrarhemmet och åkte till centrum och köpte glass. En amerikansk man kom fram till oss och berättade att han var skådis och just hade varit med i Lukas Moodyssons film Lilja 4ever. Han berättade handlingen för oss (men när jag sedan såg den så var de delar där han var med till största delen bortklippta). Han ville bjuda oss på middag men vi valda att, som planerat, ta nattåget mot Polen. Lite skum typ!

Tåget stod inne redan kl 20, en timme innan avgång, så vi fördrev tiden med att spela kort och äta mackor, innan vi vinkade farväl till Budapest.