2021-02-28

Sportlov i Sälen - lördag och dags att åka hem

Elvira, Oskar och Johan åkte slalom i går förmiddag, de står i liftkön på bilden nedan. Maria och jag tog på oss längdskidorna istället och åkte Pulsenslingan.

Systrar!

Det gick riktigt bra! Jag är inte 100 % återställd än, men 3 km gick bra!

Vackert!

Mathilda kom och vi drack varm choklad!

Slalomåkarna fortsatte åka fram till lunch, vi andra gick hem och packade och städade. Efter lunch packade vi in oss i bilarna och åkte hem. Jag åkte med syrran, vi kom först hem! Aslan mötte mig på garageuppfarten!

Lite skillnad på en vecka!

Hemma käkades pizza/kebab som traditionen bjuder, sedan tittade vi på U.S. Marshals, eftersom vi såg Jagad kvällen innan. Mathilda tittade också, hemma hos sig, men jag vet inte hur Maria och Johan gjorde.

Sen blev det tidigt i säng, jag var/är så trött. Som Johan skrev på sin Instagram; ”Nu är energidepåerna både tomma och fulla, konstigt det där.”

Idag ska vi fira födelsedagar!

2021-02-26

Sportlov i Sälen, fredag

Vilken underbar dag! Solsken!!!

På förmiddagen åkte vi till Hundfjället och åkte slalom. Härliga nypistade backar och ett härligt gäng!

Och sol!

Underbart!

Vi åkte tillsammans allihopa, sen delade vi upp oss, tjejer och killar.

Lite varm choklad till mellanmål!

Mer åkning tillsammans!

Oskar i World Cup - backen!

Mathilda kom promenerandes lagom till lunch!

Sen gav sig en del av oss och åkte hem och drack kaffe i solen istället!

Efter att ha skjutsat tillbaka Elvira till backen för lite kvällsåkning med Ida, Tim och Oskar då blev det en promenad i området.

Strax före sex hämtade jag två tröttisar!

Det är vackert med belysta backar!

Tillbaka i stugan igen kunde ju se pistmaskiner i backarna. Lite skillnad mot när det är dimma! Vi åt himmelsk eller rent av gudomlig kotlett (ytterfilé) med ugnsstekt potatis. Såsen var helt otroligt god.

Vi såg på Jagad och Bäst i test. Nu är det läggdags!

Sportlov i Sälen, torsdag

Igår var det dags att testa backarna och se om jag orkade åka lite slalom. Jag köpte ett endagsskipass, eftersom jag inte hade nån aning om hur det skulle gå.

Vi åkte upp i liften, Maria, Elvira och jag i en lift, Johan och Oskar i en annan. Jag måste säga att liftköerna är bra organiserade, folk håller bra avstånd och det känns väldigt coronaanpassat.

Hela gänget!

Det var dimmigt och svårt att se gupp mm, men det gick helt ok att åka.

Mathilda kom med varm choklad!

Det blev ett par åk till efter det, sen hem och äta lunch/slappa. Ser ni att mitt underställ och mina raggsockor matchar!

Oskar och Elvira skjutsade vi till Hundfjället sedan, de åkte hela eftermiddagen med Elviras kompis Ida. Vi andra fikade semmelkladdkaka som Maria hade med sig!

På kvällen åt vi tacos och sen lyckades vi enas om en film att se. Air Force One, en gammal goding, blev det. Vi tog tidig kväll, vi var rätt trötta!

2021-02-25

Josefin 30 år!

Idag fyller min bonusdotter Josefin 30 år! Därför bjuder jag på ett gäng bilder på henne under den tid vi känt varandra!

Det är bilder på Jossan i olika åldrar och hårfärger (men jag har visst inte fått med så många bilder på blonda Jossan). Hennes småsyskon Elvira och Oskar är med på ett par bilder, och naturligtvis hennes döttrar Penny och Roxanna!

Stort grattis på 30-årsdagen Jossan!!!

Sportlov i Sälen, onsdag

En blåsig och dimmig dag. Oskar valde att slappa i stugan på förmiddagen. Jag åkte och handlade lite mjölk mm, det var 12 personer på stora, nya Ica Lindvallen, så det kändes väldigt lugnt.
Hemma var det dags (för Håkan) att skotta. Snön rasade från taket.

När han hade skottat rent en gång kom det mer.

Inte så mycket kvar på taket, men desto mer framför huset.

Oskar åkte till backen en kort sväng.

Håkan fick skotta lite till.

Sent på eftermiddagen kom Elvira och syrran upp!

Vi åt pasta med skolans ost- och skinksås och pratade och slöade. Sent på kvällen dök Johan och Mathilda upp. Johan hade kört till Stockholm på dagen och körde sedan till Sälen, så han var rätt trött.

I natt gick larmet på syrrans bil, jag antar att det är nåt som är fel. Jag hade svårt att somna om, så jag är lite trött!

Idag ska jag se om jag orkar åka lite slalom!!!

2021-02-24

Sportlov i Sälen, tisdag

Vi vaknade upp till ännu en mulen och dimmig morgon. Jag skjutsade Oskar till Lindvallen och där sken solen från en blå himmel. Oskar skulle åka med Nelly hela dagen, så kul för dem båda att ha åksällskap.

När jag åkte tillbaka var molen på väg bort även hos oss. Håkan och jag bestämde oss för en tur på längdskidor. För första gången vågade jag mig på att åka vid Flatfjället, där vi brukar vandra. Jag visste att det var nedförsbacke på vägen hem och var lite rädd för hur det skulle gå.
Härifrån brukar jag lägga upp bilder på spänger och vandrare annars, så här ser det ut på vintern.

Vi var helt ensamma på fjället! Spåren var inte toppen, men det gick!

Knotiga trädet där vi brukar svänga av när vi vandrar. Något mindre nu.

Flatfjället, tittar man nog så syns masten på toppen.

Vi vände efter ca 1,5 km. Jag mådde bra, det kändes inte jobbigt alls, men det kändes onödigt att ta ut sig.

Vägen tillbaka var som sagt mest nedför. Inte brant, men gav mer fart än att jag kunde stanna. Som tur var höll jag mig i spåren och allt gick bra.

För Håkan också!

Vi åt lunch, sen FaceTimeade jag med Elvira en stund. Hon skulle instruera vår katt- och kaninvakt och bille veta vad hon skulle säga. Bland annat. Är vi inte gulliga?

På eftermiddagen satt jag utanför stugan och njöt i solen i omgångar. Härligt!

Kaffe i en snödriva i solen blev det också förstås!

Sen eftermiddag hämtade jag Oskar, som haft en bra dag i Lindvallen, och åkte hem till kvällsmat och ännu en slöarkväll.

Idag är det slut på lugn och ro, i eftermiddag/kväll kommer Elvira, syrran, Mathilda och Johan upp! Det ser vi fram emot!

2021-02-22

Sportlov i Sälen, måndag

Oskar drog iväg på förmiddagen och åkte snowboard även igår. När jag gick ner med choklad till honom kunde jag ana solen. Härligt!

Det hade varit ganska lugnt med folk på morgonen, men nu började det fylla på. Köerna blev långa, eftersom folk inte åker med vem som helst i liften och eftersom folk står glest i kön.
Det passade bra med en fikapaus, sen följde han med mig till stugan igen.

Efter lunch skjutsade jag bort honom till Hundfjället. Även igår åkte han med Nelly.

Jag gjorde ett försök med lite längdskidåkning, men åkte lite längre än jag borde ha gjort (dumt!) och var helt slut sedan. Järnbrist innebär, om jag förstått saken rätt, att blodet inte transporterar syre som det ska, därför får hjärtat jobba hårdare för att få ut syre i kroppen. Jag kom runt, men fick vila när jag kom hem.

Men det var härligt och vackert!

Oskar grävde och dök i snön så jag trodde att han skulle fastna under snön.  Sen åt vi grilled cheese toast och slöade!