2022-03-03

TBT - Tågluff 2002 del 1 Krakow

2002 åkte jag och min kompis Frida ut och tågluffade i Europa. Vi var borta i drygt två veckor och reste främst i östra Europa. Jag blev påmind om detta när jag för några dagar (som nu har hunnit bli 2,5 år, jag började skriva på detta inlägg i oktober 2019) sedan la upp en bild på Instagram under hashtagen #titelutmaningen. Jag la upp en bild på boken Mila 18, en bok om det väpnade upproret i Warszawas getto under andra världskriget. Eftersom vi var i Warszawa under vår tågluff blev jag sugen på att skriva om tågluffen på bloggen. Tanken är att det ska bli fyra TBT-inlägg om detta!

Jag börjar med en bild på min packning. Det krävs lite tankeverksamhet för att få med sig allt som behövs för två veckor i en ryggsäck. Men det gick!

Söndag
Dags för avfärd! Jag åkte från stationen hemma och Frida skulle gå på nere i Småland. 4 tågbyten tror jag det var på vägen ner till Karlskrona där vi skulle ta båten, och det första tåget var försenat...

Men det gick bra och tillslut kom Frida och jag till Karlskrona, där vi åt kvällsmat.

Vi åkte färja, utan hytt, till Gdynia under natten. Vi la oss på golvet i ett rum med vilstolar, det var hårt och kallt och vi var glada när vi äntligen fick gå av båten.

Måndag
I Gdynia satte vi oss på tåget till Warszawa och där bytte vi tåg och åkte mot Krakow. Det tog hela dagen. Vi hade preliminärbokat plats på ett vandrarhem, men när vi var framme, trötta och eländiga och inte visste var vandrarhemmet låg, så kändes det rätt att följa med en kvinna som hyrde ut ett rum intill familjens bostad.

Sedan gav vi oss ut och tittade på staden. Vi hade tänkt äta på en mysig restaurang i de judiska kvarteren, som en kompis till Frida rekommenderade, men vi hamnade på en rätt tråkig restaurang närmare centrum.

Sedan tittade vi på Mariakyrkan och Tyghallarna.

Vi avslutade kvällen på en uteservering med äppelpaj, glass, pannkakor och frukt.

Tisdag
Här bodde vi, vid den rödrosa dörren. För att komma dit var vi tvungna att gå genom familjens lägenhet och det var också där vi fick duscha mm.

På morgonen tog vi oss till busshållplatsen och tog bussen till Auschwitz. Så overkligt att vara där och få höra mer om allt vedervärdigt som hänt där.

Intressant men hemskt var det.

På kvällen strosade vi runt i Krakow och besökte bland annat Wawel-slottet.

Dagen därpå var det dags att åka vidare.