2022-03-03

TBT - Tågluff 2002 del 2 Prag

Onsdag
Vi åkte tåg större delen av dagen, först till Prerov, där vi fick en sen lunchpaus och sen vidare mot Prag. Vi kom fram ca kl 22 och lyckades hitta vandrarhemmet vi bokat och la oss att sova i en sovsal.

Torsdag
Vi åt frukost på vandrarhemmet och utforskade sedan Prags centrum. Vi såg förstås det astronomiska uret.

Vi såg Prag från ovan i rådhusets torn.

Vi gick över Karlsbron och åt pasta på en restaurang. Sedan besökte vi Strahovklostret.
På kvällen gick vi på konsert. 4 personer spelade fiol och cello för oss 6 i publiken. De var duktiga!
Sedan strosade vi runt lite och njöt av sommarkvällen och gatulivet.

Fredag
Vi bytte boende till ett annat vandrarhem i utkanten av Prag, eftersom vi ville stanna längre i Prag men inte fick plats på det första fler nätter. På det nya vandrarhemmet tvättade vi kläder.

Efter lunch på Mc Donalds tog vi spårvagnen till Pragborgen. Där besökte vi Veitskatedralen och dess höga torn. Vi gick också i den gyllene gränden och Kafkas hus.

Vi tittade på hallen i det gamla kungaslottet där de ibland hade tornerspel!

På kvällen åt vi mat på en restaurang på Kampa-ön, nära Karlsbron.

Vitlöksbaguette och grillad fläskfilé med bacon, gott!

Lördag
Vi besökte en marknad i Prag, Prazka Trznice. Jag köpte ett par zip-off-byxor och potatispannkakor. På tunnelbanan på väg därifrån blev vi stoppade av en kontrollant, Fridas tredagarskort låg i shortsen hemma på vandrarhemmet… Men de var snälla och lät henne gå mot löfte om att inte göra om det.

Vi handlade upp våra tjeckiska pengar på lite smycken på Karlsbron och hämtade våra väskor på vandrarhemmet. Sen åkte vi till stationen där vi tog nattåget till Budapest!