2017-06-10

Födelsedagsutflykt

När jag fyllde år fick jag en utflykt i present av Håkan. Det tycker jag var en mycket bra present (att jag dessutom fick beställa lite böcker gjorde den inte sämre). Innan avfärd åt jag dock frukost. Jag älskar den här tiden på året, när man faktiskt har råd men jordgubbar ofta, ofta!


Vi styrde sedan kosan mot Varnhem. Efter att ha läst böckerna om Arn har jag länge velat åka dit, men inte förrän nu blev det av. Varnhems klosterkyrka är en fantastisk byggnad, tänk vad de kunde på 1150-talet!


Det mest spännande var dock en ny utställning utifrån utgrävningar som nyligen gjorts. På en kulle ovanför klosterområdet har man hittat grunden efter en äldre kyrka (två egentligen). Mycket intressant läsning om de kristna vikingarna och om hur kristendomen kom till Sverige mycket tidigare än man tidigare trott. Vi fick också se var Kata, den kvinna som bodde vid den gård som lät uppföra kyrkan, blev begravd. Många spännande detaljer visades också. 


Så här tror man att kyrkan såg ut. 


Sedan besökte vi klostermuseet, klosterruinen och kyrkan. (Och finast på bilden är min älskade Håkan!)


Vattenledningen som ledde in vattnet som blev avlopp. De kunde en hel del på 1100-talet. Färskvatten till matlagning och tvättning ledde de in från en annan källa. 


Tvätteriet. 


Inne i kyrkan finns bland annat Birger Jarls grav. 


Vi åkte vidare efter att ha inhandlat eftermiddagsfika. Lunchade gjorde vi på en rastplats, vi hade med oss smögenbaguetter med räkor. Vi gick en kort sväng i Skövde centrum och åkte sedan upp och tittade på utsikten från Billingehus. 


Fikat vi köpt stannade vi sedan och fikade innan vi åkte hem. Undrar om någon kan klura ut var?


Hemma väntade Mathilda, som skulle vara barnvakt. Barnen var dock och red/lekte hela tiden, så hon behövde inte slita så hårt. Vi grillade när barnen kommit hem och sedan (surprise!) började vi titta på Arn!

Jag älskar att göra utflykter på tu man hand med Håkan! Men också att komma hem till mina två hjärtan! Och att Mathilda är hemma är verkligen en bonus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar