2009-10-28

Vaccination

Det stora samtalsämnet den här sommaren/hösten har väl varit det här med svininfluensan. Hur farlig är den egentligen? Ska man vaccinera sig? Hur farligt är vaccinet?

Jag har aldrig tidigare vaccinerat mig mot influensa och jag brukar inte heller få influensa, så min spontana reaktion var att inte vaccinera mig. Syrran tyckte annorlunda, hon menade att vi har skyldigheter gentemot de som inte kan vaccinera sig när det nu ska bli en pandemi.
Jag har velat fram och tillbaka länge nu, men idag blev det gjort i alla fall. Jag hör till riskgruppen, "kontinuerligt behov av läkemedel mot astma under de senaste tre åren", så därför blev det av så här tidigt.

Biverkningar då? Det ska visst vara rätt vanligt med biverkningar, än så länge känner jag bara av lite "träningsvärk" i armen där jag fick vaccinet. Hoppas jag klarar mig ifrån några värre biverkningar.

Sen är ju frågan hur resten av familjen ska göra. Håkan har nog inte bestämt sig. Oskar får ju inte vaccinera sig, just därför kanske det vore bra om resten av familjen gjorde det? Och Elvira då? Tänk om hon blir jättesjuk i svininfluensa, skulle aldrig förlåta mig själv om något hände henne pga att jag inte vaccinerat henne. Men tänk om hon blir sjuk av vaccinet? Det känns mycket värre att bestämma sig när det gäller barnen än när det gäller mig. Vi får se hur det blir.

I morgan ska jag och barnen på Elviras utvecklingssamtal. På eftermiddagen ska vi hem till Katarina och fika. Vid fem-tiden kommer Mathilda med tåget, jag tror att jag kommer ha två glada barn här hemma då. Elvira hoppas på att Mathilda ska ha med sig något åt henne, vilket jag har försökt förklara att hon troligtvis inte har, men risken finns att hon deppar ihop... Hon såg ju så fina saker i leksaksaffären i Norrköping!

Dagens citat:
Ibland är en båt en båt och ibland är den närmast en olyckshändelse.
Det beror alldeles på om du är över eller under den.
A.A. Milne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar