2020-08-31

Porslinsmuseet i Godegård

I lördags var det dags för mammas födelsedagsutflykt! Hon fick en ledtråd och lyckades lista ut att det hade med porslin att göra, men inte mer än så. Vi förmiddagsfikade hemma hos mamma först. 



Det var lite grått och småruggigt, och vi fick vänta på att de kom och öppnade, men humöret var det inget fel på!



Så gick vi runt och tittade på hundratals serviser från olika tidsepoker. 



Emellanåt vilade vi lite. 



Det roligaste var när vi kom till de serviser där vi kände igen en del. Eller hittade sådana vi gillar! Som den svartvita i mitten här, som jag blev förtjust i!



Dockserviser fanns det också, så gulligt!



Det fanns också uppbyggda miljöer, den här från 1967. Mycket av det här hade hög igenkänningsfaktor! (Nej, jag var inte född 1967, men stilen försvann inte över en natt.)



Har jag sagt att jag gillar blått? Blå eld och Koka blå är två favoriter!



Även en exteriörscen fanns uppbyggd!



Sedan åt vi lunch, jag åt en mycket god fransk paj och mamma och Maria åt raggmunk. 



Bra med träd när det regnar!



Miljön utanför var så vacker!





Sedan åkte vi för att handla ett par saker åt mamma, men hittade inte det vi ville ha. Det får bli näthandel istället! 

Tack mamma och syrran för en trevlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar