2015-09-25

Ett stort steg på vägen!

Vi har pratat länge om att göra om i köket. Sommaren efter att vi flyttade in gjorde vi en light-renovering, målade luckor och väggar och tapetserade en fondvägg. Vi blev inte helt nöjda, särskilt inte med luckorna, men det har fått vara så.
Förra hösten gick frysen och spisen sönder och vi blev tvungna att införskaffa nya vitvaror. Då bestämde vi oss för att göra om köket och min svåger skulle hjälpa oss med det. Min fd svägerska var här och hjälpte oss att mäta väggar och börja göra en ritning på IKEAs hemsida. Vi hade en tid inbokad för rådgivning på IKEA före jul, men de ställde in den pga sjukdom. Vi skulle boka om, men min svåger mådde inte bra så vi sköt på det. Sedan dess har projektet legat i malpåse.
I somras gick även kylen sönder. Vi köpte en kyl när vi köpte frysen, som tur var, men kylen får inte plats där den gamla kylen stod utan står nu där köksbordet brukar stå. Inte jätteprakiskt. I slutet av sommaren gav min bror oss numret till en snickare han brukar anlita. Snickaren var här, gav oss en offert och vi bestämde oss för att anlita honom. Och så bokade vi en tid på IKEA.
Jag har verkligen haft ångest för detta, alla beslut som ska fattas osv. Somliga säger Åh, vad kul! när man pratar om det, men jag tycker inte det... Jag vill bara att det ska bli klart...
Idag var det dags för mötet. Jag ville inte, jag var rädd att vi inte skulle få ihop det, att personen som hjälpte oss inte skulle få till det här med täcksidor och socklar och allsköns bröte och att det skulle gå dåligt i största allmänhet.
Och det gick så bra! Killen som hjälpte oss var proffs på detta, alla bekymmer jag haft bara försvann, han kom med bra förslag på hur vi skulle göra med skåp och skåpsinredningar osv - allt bara föll på plats! Två timmar senare var köket beställt och det ska levereras om några veckor! Underbart! Nu hoppas vi bara att snickaren m fl ska ha tid före jul. Men alldeles oavsett så är vi på gång!!!

Planeringen på IKEA


Beställningen är påskriven och klar!


Ritningen!


På datorn!

 
Lycklig att vi är ett steg närmare målet!

1 kommentar:

  1. Vad skönt att det gick bra, och hoppas verkligen att ni får ordning på det innan jul! Ett kaosartat kök i juletid vore inte kul...Tänk att inte kunna baka eller göra julgodis...ve och fasa!
    Förresten känner jag som du; alla sådana där stora saker som kräver arbete i hemmet ger mig ångest!

    SvaraRadera