2009-08-01

Juli månads bokläsning!

Jaha, då var det alltså augusti. Vart tog sommaren vägen? Jag inser att det har blivit en hel del bokläsning i juli i alla fall. Har vädret varit dåligt kanske? Så här många böcker (27) lär jag knappast hinna läsa i fortsättningen!

2/7 Stum sitter guden av Anna Jansson
3/7 Alla de stillsamma döda av Anna Jansson
4/7 Sanna lögner av Nora Roberts
7/7 Farliga vidder av Nora Roberts
9/7 Stinas möten av Stina Lundberg Dabrowski
11/7 Gullregn i Oktober av Maria Lang
11/7 Sanningen i fallet Bertil Albertsson? av Håkan Nesser
11/7 Mathildas sista vals av Tamara Mc Kinley
12/7 Stark medicin av Arthur Hailey
15/7 På andra sidan midnatt av Sidney Sheldon
16/7 Catherines dröm av Sidney Sheldon
16/7 Odjuret av Anders Roslund och Börge Hellström
17/7 Kan du säga schibbolet? av Marjaneh Bakhtiari
18/7 Använd aldrig arsenik av Maria Lang
18/7 Körsbär i november av Maria Lang
19/7 Guernseys litteratur- och potatisskalssällskap av Mary Ann Shaffer
19/7 Snowleg av Nicholas Shakespear
20/7 Vingar av Danielle Steel
22/7 Farlig att känna av Margaret Yorke
24/7 En känsla av fruktan av Margaret Yorke
25/7 Vid horisontens rand av Sidney Sheldon
26/7 Julias arv av Sidney Sheldon
27/7 En shopaholic i väntans tider av Sophie Kinsella
28/7 Ful av Scott Westerfeld


28/7 Mansfield Park av Jane Austen

31/7 Ful eller snygg? av Scott Westerfeld

31/7 Kvinnorna på 10:e våningen av Karin Alfredsson

Mina planer på att läsa om hela Anna Janssons serie gick i stöpet, de var utlånade på biblioteket. Där har jag istället lånat lite smått och gott annat. Fick tips av vår suveräna bibliotekarie om en ungdomstriologi (tredje boken är ej utgiven än) av Scott Westerfeld. De utspelar sig i framtiden, men är ingen jobbig science fiction. Spännande och intressanta, jag väntar på tredje boken! Lovisa och Maria, den måste ni läsa! Jag hittade en Nora Roberts-bok som jag inte hade läst, det var kul! Boken om Stina Lundberg Dabrowskis intervjuer var jätteintressant, det går inte alls till som jag hade trott. Och hon har mött en hel del intressanta människor! Att läsa om Guernsey under andra världskriget var spännande och roligt, en bra roman och ett stycke historia jag tidigare inte hört talas om. Mansfield Park har jag inte läst tidigare, även om jag läst en del annat av Jane Austen. Böckerna brukar ju sluta lyckligt, det gjorde väl den här med, men jag tyckte att hon valde helt fel kille, hur kunde det bli så fel. Hm, känner att jag skulle behöva ha tag på nån Jane Austen-fantast att diskutera med. Inga dåliga böcker denna månad. En del var ju sånt som jag läst förut, som Sheldons böcker - alltid bra!

I morgon bitti åker vi till Öland, tror inte att jag kommer hinna blogga något mer innan dess. Så vi ses om nån vecka, om jag inte skulle "råka" hamna på ett internetcafé på Öland! Håll tummarna för sol och värme!

Dagens citat:

Det finns böcker som läser sig själva. Man behöver bara öppna dem så hoppar orden upp i huvudet på en och in i själen och skapar bilder, och man läser boken utan att tänka. Och när man läst färdigt är det som om man lärt känna några helt nya människor. Man har levt med dem medan man läste.

Vita Andersen (kunde ha varit jag)

3 kommentarer:

  1. Jag började läsa den men slutade, får börja läsa den igen =)

    SvaraRadera
  2. Än en gång ett underbart citat.....visst är det så!

    Kram Annemari

    SvaraRadera
  3. Wow. Hur hinner du! Men vi är glada att du tycker om våra boktips.

    Ewa på Laxå bibliotek

    SvaraRadera