2020-01-03

Bäst och sämst under decenniet

För tio år sedan skrev jag lite tankar om det förra decenniet, det kan du läsa om här. Självklart måste jag göra detsamma kring det gångna decenniet, 10-talet, lista några plus och minus. Många återkommande, positiva saker kommer inte med i listan, alla jular, påskar, midsommrar, skidresor, semestrar, Ullaredsbesök, Nyhems-besök, kräftskivor och framför allt inte alla trevliga stunder tillsammans med nära och kära. Min älskade man och mina underbara barn borde naturligtvis stå med på plus-listan varje år, men det skulle ju bli så tjatigt! Här kommer listan:

2010
+ Mycket snö, Martina och Johan gifte sig, semester på Västkusten med mamma och pappa, semester i Stockholm med Elvira, vi tog över Levis, jag började julblogga
- 12 grader inomhus i januari, Oskar fick åka ambulans p g a falsk krupp

2011
+ Håkan tog lärarexamen, vi installerade bergvärme, vi fick vårt växthus, vi firade valborgsmässoafton i Varberg, vi köpte en ny bil, Josefin tog studenten, Elvira lärde sig simma, semester i Dalarna x 2, vi började geocacha
- Jag opererade fötterna, värmepumpen gick sönder

2012
+ Jag renoverade hallen, Oskar började lära sig åka slalom, Kalle tog studenten, semester i Danmark, 
- Oskar skadade fingret och fick opereras, jag blev mordhotad

2013
+ Vi flög till Köpenhamn, vi renoverade altanen, Mathilda tog förskollärarexamen, Oskar lärde sig cykla, jag och syrran var på konsert med TOTO, semester på Öland, vi besökte Njupeskär och en bunker, vår församling firade 75 år, jag renoverade sovrummet
- Läste en jobbig kurs i SO, som jag inte hade behövt läsa, visade det sig. Fast det var rätt intressant!

2014
+ Jag renoverade Elviras rum, Elvira och jag var på melodifestivalen, Oskar lärde sig läsa och simma, vi firade 10-årig bröllopsdag i Tallin, vi skaffade pool, Pär och Irene gifte sig, semester till Funäsdalen, semester med barnen i Stockholm, vi skaffade Shelly, Oskar och jag lärde oss plocka blåbär med bärplockare, Maria och jag såg Kristina från Duvemåla
- Vi väntade på tåget i Stockholm i flera timmar

2015
+ Penny, Arvid m fl föddes, Elvira, Oskar och jag var på melodifestivalen, Elvira började rida, Elvira och jag åkte med Bloggbussen till Polen, jag fyllde 40, semester i Sälen och Riga, vi fiskade kräftor i Östra sågen för första gången, Mathilda och jag var på Kristina från Duvemåla, vi renoverade köket
- Min svåger Kenneth fick cancer och dog, Shiro avlivades

2016
+ Maria och jag gjorde tjejklassikern, vi åkte på roadtrip till Polen, Tyskland och Danmark, semester i Ramsvik, Maria och jag åkte runt till Gårdarna runt sjön, vi skaffade Leo, Elvira blev medryttare på Tindur, Maria, Mathilda och jag såg Les Miserables, vi bytte fönster på huset
- Pappa dog, min bror Pär fick cancer, min bror Stefan fick en stroke

2017
+ Roxanna föddes, Håkan fyllde 50 år, Håkan och jag besökte Krakow, Maria och jag såg Fantomen på operan, Oskar var med i en reklamfilm, semester i Sälen och på Öland, Maria, Mathilda, Johan och jag besökte London, vi skaffade Zelda och Lukas
-  En vidrig höst på jobbet, såpass att jag på allvar funderade på att säga upp mig, kaninungarna dog

2018
+ Milian och Vera föddes, Oskar lärde sig åka snowboard, Elvira och jag var på konsert med Why don´t we, vi fick 9 kaninungar, semester på Mallorca och Träslövsläge, vi firade nyår i Sälen för första gången
- Tindur avlivades

2019
+ Maria och jag var på spa, Elvira blev medryttare på Aska, vi var till Krakow, jag renoverade Oskars rum, semester i Helsingfors, Sälen och Västkusten, jag gjorde en GBP-operation, vi fick veta att vi blir farfar och bonusfarmor igen i vår, vi köpte en ny bil
- Stökig höst på jobbet, med sammanslagning, omorganisation och sjukskrivningar


Dagens (mycket positiva) citat:
Om ni har tänkt på att ni de senaste åren sett mycket ilska, ressentiment, upprördhet och vrede omkring er – eller rentav varit heligt förbannade själva – så är ni inte ensamma. Att människor är arga har de senaste åren pekats ut som typiskt för vår samtid. Så kanske har 10-talet varit just vredens årtionde. Anton Jansson/Göteborgsposten

Det blev sönderfallets, splittringens och polariseringens decennium.
DN 

1 kommentar:

  1. Wow, då har jag följt dig i minst 4 år! Kommer ihåg det du berättade om under 2015. Och ditt hemska år 2016 låter som vårat 2019...
    Hoppas hoppas att 2020 blir ett bra år för oss <3

    SvaraRadera