2019-03-22

En sak till att se fram emot!

Syrran och jag har pratat lite löst om att åka till Stockholm i vår och gå i spåren efter Per Anders Fogelströms bokserie om Stockholm.  Jag hoppas det blir av, nu har jag läst om böckerna så jag har dem färskt i minne. Det är ju egentligen två serier som sitter ihop, de som heter nåt med barn (Vävarnas barn m fl) och de som heter nåt med stad (Mina drömmars stad m fl). Det är många år sedan jag läste böckerna förra gången och det som är den största skillnaden nu är att Google Maps och Google Earth finns, så jag kan ta reda på var alla platser ligger och se hur de ser ut! Därmed har jag hittat platser på Södermalm som jag tycker att syrran och jag ska besöka.

En plats är Barnängsområdet, där det låg ett väveri i första boken, Vävarnas barn. Där bodde Johannes och Maja med sina två barn i en säng i ett rum med flera familjer, där kvinnorna också arbetade. Johannes och Maja var mormors mormors morsföräldrar till Emelie, som är en av personerna (tillsammans med syskon, syskonbarn mfl) som de sista böckerna handlar om.



Syrran hade koll på att det finns en lekplats  som är byggd för att efterlikna den gamla 1800-talsbebyggelsen, Bryggartäppan. Den vill vi besöka!



Några gamla hus finns kvar i Bergsprängargränd. Där skulle vi kunna gå en promenad. 



Emelie m fl bodde på Fjällgatan, i hus som sedan revs för att bygga vägar. Där finns Per Anders Fogelströms terass, med vacker utsikt över Stockholm. Fogelström bodde själv på Fjällgatan under de sista åren av sitt liv.  



Katarinahissen får vi väl nöja oss med att titta på, har jag förstått rätt så går den inte. Den är med i böckerna, både den gamla och den nya. 



Vid Katarinahissen och Fjällgatan kan vi titta på utsikten  över Stockholm. Vackert!



Låter inte det som en trevlig utflykt? Särskilt om man har läst böckerna! Jag hoppas det blir av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar