2019-03-09

10 år!!!

Idag fyller min blogg 10 år! Det hade jag väl aldrig kunnat ana då, när jag var föräldraledig med en 9 månader gammal son och en 4-årig dotter, att jag fortfarande skulle blogga 10 år senare. Syftet med bloggen var dels att släktingar skulle få veta vad vi gjorde och se barnens utveckling och dels att jag skulle få skriva, vilket jag tycker är roligt.
Här kan du läsa mitt första blogginlägg. Den andra bloggen som jag syftar till i den texten är en kortlivad blogg med 9 inlägg som jag hade först, ett litet test som jag inte blev nöjd med. 

Den här bilden är bloggens allra första bild, på Elvira som cyklar med stödhjul i mars för 10 år sedan.


Jag måste ju ha med en tidig bild på Oskar också, också mars 2009.


 Under åren har ni kunnat följa oss i vårt vardagsliv och på semestrar och liknande. Det har varit, och är, en personlig blogg, nästan som en dagbok. Allt har ni dock inte fått följa, de mest privata händelserna och känslorna har jag hållit för mig själv.

När jag tittar på inläggen från det första bloggåret så ser jag att mycket av det jag skriver om är återkommande, jag berättar om samma saker år från år, fast upplevelserna skiljer sig åt förstås.

Det har till exempel blivit ett antal besök på GeKås i Ullared. Resesällskapet har varierat och de enkla varuautomatsfikapauserna är ett minne blott, men vi har fortfarande lika roligt!


Sälen har ni fått följa med till. Under alla årstider! Här är en bild på Elvira som lärt sig att åka knapplift själv. Hon är 4 år och nån dag senare bryter hon benet i backen...


Många påskfiranden har det blivit. Här har Oskar och Elvira (med gipsat ben) letat påskägg i trädgården.


Tomater har vi odlat varje år tror jag!


Ett antal bröllopsdagar har vi också firat, mer eller mindre mycket. Här är Håkan och jag i Göteborg på vår 5-åriga bröllopsdag. I vår har vi varit gifta i 15 år!


Många födelsedagsfiranden har det blivit genom åren. Här fyller Oskar 1 år, jag tror han äter frukost!


Och här fyller Elvira 5 år!


Några bygg/renoverings-projekt har jag visat genom åren, här är det lekstugan som byggs.


Vi har åkt på semestrar till olika ställen förstås. En favorit är Öland!


Ni har fått följa med i barnens utveckling och läsa om när Oskar lärde sig gå (bilden är från ett något senare tillfälle) eller när Elvira lärde sig åka skridskor (också bild från ett senare tillfälle), till exempel.


Många kräftskivor med syrran med familj har det blivit!


Halloween har vi tydligen också firat i alla dessa år. Vi har också promenerat på kyrkogården.


Ni har fått lära känna familjen, även de stora "barnen".


Och även fast jag så småningom startade en särskild julblogg så har ni fått vara med när vi firar advent och jul.




Ett antal bokrelaterade inlägg har det också blivit!

Jag, syrran, Mathilda med flera vänder oss ofta till bloggen när vi undrar över nåt; Vad åt vi då? Vilka var med då? Vart åkte vi efter det? osv. 
Just nu känns det som om bloggen är en oumbärlig del av mitt liv, samtidigt som jag får mindre att blogga om på sätt och vis, barnen har vuxit upp och vill inte alltid vara med på bild mm, inte heller vill de hänga med och göra saker på samma sätt som tidigare. Men å andra sidan har jag ju nu bonusbarnbarn att skriva om. Och vem vet, kanske finns det nån som väldigt gärna vill veta vad Håkan och jag gör också! Jag vet ju att det finns läsare som läser för att ha lite inblick i vad syrran och min systerdotter Lovisa gör! 
Så vi får väl se hur det utvecklar sig i fortsättningen!

Jag får nuförtiden inte så många kommentarer. Jag vet att det bland annat beror på att kommentarsfunktionen strular för vissa, framför allt via mobil. De kommentarer jag får blir jag väldigt glad över, det ska ni veta. Skriv gärna om det är nåt särskilt ni vill att jag ska skriva om, eller skriva mer om! Eller om ni har några tankar om hur bloggen ska utvecklas i fortsättningen.

Tack för dessa tio år!!!

2 kommentarer:

  1. Grattis!!! Min blogg fyller också år i mars, fast bara 5 år den 19:e... Undrar om det är längtan till våren och något roligare som gör att man börjar blogga då...:)
    Jag tycker det är kul att följa dig eftersom du lever ett ganska annorlunda liv än mig med härliga barn och mycket aktiviteter. Och sedan är jag så imponerad av att du orkar göra så mycket när du är ledig, haha! Det är också kul att se semesterbilder från Sälen där jag själv fick möjlighet att vara några ljuvliga veckor på sommaren några år och som var så underbart! Önskar verkligen att jag hade möjlighet och råd att bo i stugor norröver då och då; så himla mysigt och avkopplande <3.
    Kram <3

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastiskt dokumentation du har över barnens uppväxt <3 Jag har ju dokumenterat mycket till mina barn i deras scrapbookingalbum men i en blogg är det ju enkelt för er att söka. Själv har jag varit lite obekväm med att skriva för mycket om barnen och raderade en del inlägg förut efter att föräldrar från jobbet berättade att de brukade läsa min blogg. Vi har så ovanligt efternamn och är lätt att identifiera och jag kände mig obekväm. Men så som du har gjort blir ju verkligen en skatt att titta tillbaka på <3 <3 jag hoppas att du fortsätter blogga även nu när barnen är större och mer självständiga. GRATTIS till dina 10 år!!

    SvaraRadera