2016-10-23

Les Misérables på Wermlandsoperan

Igår var vi på nåt riktigt bra, syrran, Mathilda och jag. Men vi började med fika hemma hos oss, pepparkaksäppelpaj med glass! Vilken ljuvlig doft!


Sedan åkte vi mot Karlstad. På vägen dit spelade vi julsånger, Mathilda och jag har roat oss med att skapa en spotifylista med julsånger som vi nu lyssnade igenom. 

Vi hittade en parkering precis vid Wermlandsoperan, gratis var den också. Det var kallt och regnigt, nästan snöblandat regn. Så vi gick mot centrum och kikade lite i affärer. Vi hamnade bland annat i en affär där de sålde minicupcakes. Jag var tvungen att ta kort, de var så söta! Pumpor!


Sedan var det dags för mat. Vi delade på en portion vitlöksbröd till förrätt. 


Till varmrätt tog vi pasta, jag tog en med oxfilé, skogschampinioner och gorgonzolasås, om jag minns rätt. Annorlunda upplagt, som ett nystan på toppen, men dekorationerna smakade inget vidare. 


Sedan gick vi mot operan, hittade en undangömd toalett utan kö och sedan tog vi plats i den fina salongen. Underbar lokal, en gammaldags känsla. 


Men Pokémons fanns det ändå där!


Förväntansfulla!


Föreställningen var helt fantastisk. Jag älskar scenen och hur de med små förändringar lyckas ändra så vi befinner oss på olika platser. Philip Jalmelid, som spelade Javert, sjöng fantastiskt bra. Maria och jag hörde honom i Chess in Concert förra våren. Kristin Lidström, som Mathilda och jag såg som inhoppare för Kristina i Kristina från Duvemåla på Cirkus förra hösten, imponerade igen, även om hon denna gång sjöng mer åt operahållet. Maria och jag har förresten också sett henne förut, som Elin i Kristina från Duvemåla i Göteborg. Alla gjorde en bra insats och det var fantastiskt roligt!


På vägen hem spelade vi Les Miserables i bilen förstås! Och pratade! Det var en väldigt trevlig dag!

1 kommentar:

  1. Tack för en trevlig eftermiddag och kväll, vi måste boka in mera trevligheter!/Syster Yster

    SvaraRadera