2012-01-28

Mattebiennalen i Umeå

Tack vare projektpengar från Skolverket fick jag och fyra kollegor chansen att åka till Umeå på matematikbiennalen. Jag blev hämtad 03.45 i torsdags, vi tog bilen till Bromma och därifrån flög vi till Umeå.


Jag var ganska trött, utöver att jag gick upp mitt i natten så hade jag tack vare Oskar inte fått sova så mycket innan dess heller.  Trots tröttheten lyckades jag intressera mig för de många bra föreläsningarna som erbjöds. De flesta var mycket intressanta och inspirerande. Matkön var inte lika inspirerande, efter att ha stått i en stillastående, bred och lång kö en stund gav jag upp och gick och köpte mig en smörgås istället.
På kvällen blev det desto godare mat (som vi fick bekosta själva, naturligtvis). Vi hittade en underbar restaurang där de serverade tapas. Mycket gott!, Först fick vi rökiga räkor, Västerbottensost, lufttorkad skinka, kronärtskocka med pinjenötter och parmesan, marinerade oliver, ugnsbakad tomat med fetaost och rödlök samt vitlöksbröd.


 Därefter åt vitlöksgratinerade musslor, (som jag faktiskt åt!) tandooririmmad lax, pimientorostade potatisar, aioli, grillad kalvrygg och kycklingfrikadeller i tomatsås.


En av mina kollegor blev sjuk, så vi åt ingen efterrätt utan åkte till stugan som vi fick bo i eftersom alla hotell var fullbokade. Stugan var liten och inte jättefräsch.


På fredagen återvände vi till Umeå universitet. Utanför ingången fanns en snösoffa. Det fanns liiite mer snö i Umeå än hemma.


En av dagens föreläsare var Jan Björklund, utbildningsministern. Han hade en hel del intressant att säga och var en duktig talare. Den längsta applåden fick han när han pratade om att kommunaliseringen av skolan inte var något som blivit särskilt positivt. Sedan ledde Sverker Olovsson en frågestund.


Efter föreläsningarna besökte vi Umeå centrum. Där fanns en snöborg med ishästar, isrutschkana, snölabyrint mm, den hade jag gärna visat barnen.


På kvällen åt vi asiatisk buffé, det var också gott! Två cacher hann jag också med att hitta i Umeå!
I morse flög vi hem. Väl hemma möttes jag i dörren av två barn som hade saaaknat sin mamma. Håkan väntade strax innanför dörren, han kanske hade saknat mig lite han också? Det är skönt att vara hemma och det ska bli väldigt skönt att sova i min egen säng i natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar