2012-01-03

Böcker i december

3/12 Krigshjältar och konduktörer av Katarina Mazetti
4/12 Tarzans tårar av Katarina Mazetti
4/12 Jag ska fånga en ängel av Håkan Östlundh
7/12 Sommaren hon återvände av Kristin Hannah
9/12 Sanningens ögonblick av Kristin Hannah
11/12 Avig Maria av Mia Skäringer
14/12 En stor och en liten är borta av Elisabeth Cleve
15/12 Flickan med snö i håret av Ninni Schulman
16/12 Sanningen om Alice av Rebecca James
17/12 Vår bästa tid av Penny Vincenzi
23/12 Den långa vägen hem av Robin Pilcher
26/12 Du gamla, du fria av Liza Marklund
27/12 Eldvittnet av Lars Kepler
28/12 Stjärnfall av Robin Pilcher
30/12 Den hand som skälver av Kjell Eriksson
15 böcker blev det i december. En månad är en lång tid, så pass lång att jag hinner glömma vad vissa böcker handlar om... Jag hade turen att jobba nära ett bibliotek under första halvan av december, vilket gjorde att jag hittade lite nya böcker att läsa. Dessutom fick jag några böcker i julklapp, så jag har haft en del att läsa.

Jag orkar inte skriva om alla böcker, men om några:
Eldvittnet var en otäck, men spännande, bok. De tidigare böckerna av Kepler har också varit otäcka, tycker jag. I den här var det framför allt bi-historien om en fyraårig pojke som gav mig ont i magen. Boken var så spännande att jag inte kunde sluta förrän jag läst klart för att jag ville komma till ett lyckligt slut där allt ordnat sig, men slutet gav en klump i magen det också.

Jag tror att det blir extra läskigt att läsa om barn i samma ålder som ens egna, man kan så lätt sätta sig in i situationen. Syrran tyckte det var otäckt att läsa om försvunna tonåringar i Ninni Schulmans bok. Det tyckte iofs jag också, men jag tror att det var extra otäckt för syrran med tanke på att hon har en 16-åring (som skulle iväg på  nyårsfirande) hemma.

En stor och en liten är borta är en lite annorlunda bok som bygger på en sann händelse. Den är skriven av en barnpsykolog som har hjälpt en 2½-årig pojke att hantera sorgen efter sin mamma och lillebror. Säkert berör även denna bok extra mycket pga att den handlar om en pojke i Oskars ålder (lite yngre).

Robin Pilcher tror jag inte att jag har läst några böcker av tidigare. Hans böcker är härliga feel good-romaner, påminner lite om Maeve Binchys böcker. Jag läser gärna fler! 

Jag återkommer med en sammanfattning av bokåret 2011!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar