2020-10-04

Slutet på utflykten, bullbak och natt i vindskydd

Nej då, jag har inte blivit galen, det är inte jag som tillbringar natten i ett vindskydd, det är bäst jag säger det från början. Återkommer till det snart!

Håkan och jag vaknade upp på Hotell Slottsgården i Vadstena. Vi fick vänta ett tag innan det blev dags för frukost kl 9. Lite sent, tycker jag. Jag var lite tveksam till frukosten innan, det stod något om frukostbricka, vilket kändes väldigt begränsat. Men det var bättre än det lät. 
Vi fick en korg med bröd, ett fat med pålägg, ägg, juice, kaviar mm. Sen fick vi ta kaffe/te, yoghurt, müsli mm själva. Gröt fanns också, men tyvärr (för Håkan) inget annat varmt. Det blev en helt ok frukost!



Sen checkade vi ut och satte oss i bilen, åkte kanske 100 m och fick syn på en loppisskylt. Håkan stannade bilen, hör och häpna! Han är ingen loppis-älskare, det kanske ni har förstått. Jag fyndade tre böcker och en näckros-ljuslykta från Laxå Glashytta. Håkan fyndade Buster-tidningar. Vem vet, han kanske kommer älska loppisar efter detta?
Vi åkte mot Motala, där vi stannade vid deras second hand, Återvinningen. Jag fyndade mest böcker där, de hade massor!!!



Vi strosade lite på stan, men vädret var inte så skönt. Det blev lunch på Chop chop och sen lite matshopping på Ica Maxi. 



Sen åkte vi hem. Här är mina loppisfynd!



Idag är det Kanelbullens dag, så när vi kom hem igår ställde jag mig och bakade bullar. Mycket kladd skulle det vara, sa slavdrivarna, jag menar barnen. Innan jäsning ser de ju helt ok ut. 



Medan de jäste gick jag fick rycka ut och köra ut grejerna som Oskar glömt hemma. Det är nämligen han som är ute och fiskar och sover i vindskydd, med Ingmarie och Marcus och två kompisar till. Här sitter de på en sten och äter sin första kvällsmat. 



Det innebar att bullarna hann jäsa liiite för länge. 



Och de färdiga bullarna blev inte så vackra. Förhoppningsvis är de goda i alla fall. 



Håkan återskapade menyn från i fredags!



Sen blev det glöggprovning, vilket du snart kan läsa om på min julblogg, Julen enligt Johanna. 



Jag höll mig till alkoholfri glögg som vanligt. 



Killarna såg ut att ha det bra vid sjön!



Jag har inte hört nåt från dem under natten, så förhoppningsvis har de sovit gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar