2015-12-06

Fredag och lördag med marsipan och födelsedagsfiranden

Jag var hemma från jobbet i fredags också, jag känner mig faktiskt inte bra än. Idag skulle jag ha hälsat på min systerdotterson Arvid, men valde att stanna hemma för att inte riskera att smitta honom. Jättetråkigt! Just nu har förkylningen satt sig i bihålorna, vilket inte känns behagligt...

I fredags svepte ju stormen Helga in, det blåste och regnade när barnen gick hem från skolan. Elvira, som har ca 20 min promenad hem var blöt och kall när hon kom hem, men en varm dusch, onepiece och lite fika gjorde livet lite bättre!


Mathilda kom hem och höll oss sällskap under fredagen och lördagen, alltid lika trevligt! Jag var helt slut även denna dag, men tog mig i kragen framåt kvällen och gjorde marsipan till lördagens marsipanbak. Här vevar Oskar mandelkvarnen!


Lördagen blev tuff. Jag hade ärenden att uträtta, bland annat paket att hämta ut och presenter att inhandla, så jag gav mig ut trots att kroppen protesterade. Det tog tid men var till slut avklarat. När jag kom hem färgade jag marsipanen och sedan var det dags att åka till min bonusson Kalle och hans Daniella. Kalle fyllde 22 i veckan! Vi tittade på deras hus (det var första gången jag var där, de andra var där en gång när jag var bortrest) och sedan fikade vi en massa gott fikabröd!


Daniella och Kalle!


Huset!


Vi åkte hem, hämtade paket och marsipan och åkte hem till syrran för att fira henne och göra marsipan. Först drack vi glögg!


Sedan gjorde vi marsipanfigurer! (Eller ja, jag gjorde bara tråkiga limpor att dela i lagom stora bitar...)


Stora delar av närmsta släkten var där!


Barnens fina figurer!


Små konstverk!



Sedan åt vi tacopaj och så avslutade vi med kaffe och nötkakor. En riktig kalasdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar