2015-03-30

Elviras barnvälsignelse

Igår såg jag ett foto på Instagram från en julbloggskompis sons barnvälsignelse. Hon bloggar om sin familj på bloggen Litens resa. När jag såg fotot blev jag väldigt inspirerad att blogga om mina barns barnvälsignelser, jag hade ju inte börjat blogga när de ägde rum. Så nu kommer två blogginlägg med händelser som utspelade sig för några år sedan.

För dig som inte har hört talas om barnvälsignelse kanske jag ska berätta om vad det är först. Enkelt uttryckt är det väl frikyrkors motsvarighet till barndop. Eftersom många frikyrkor praktiserar troendedop (att man döps när man har en egen vilja och tro att göra det) så brukar man ha en barnvälsignelse för bebisarna istället. Det bygger på Jesus handling när man förde fram barn till honom för att han skulle välsigna dem. (Luk 18: 15 - 17) Barnvälsignelsen sker ofta i församlingens mitt, som en del av en gudstjänst.

Och, bara för att förtydliga, sina namn får barnen varken vid barnvälsignelse eller barndop, utan när föräldrarna skickar in lappen med vad barnet ska heta till Skatteverket.

För ganska exakt 10 år sedan, 17 april 2005 var det dags för Elviras barnvälsignelse. Hon var fint klädd i en jeansklänning och en body med hjärtan på.


Barnvälsignelsen ägde rum i vår kyrka, under söndagens gudstjänst. Kalle och Mathilda följde med fram, Jossan tyckte det var pinsamt (hon var 14 år) och satt kvar i bänken.


Min syster Maria och min systerdotter Lovisa (med pastor Holger i bakgrunden) sjöng Niklas Hallmans fina sång:

Ett mästerverk

När han skapade alla stjärnor
gav han namn åt dem med sin starka röst
Men när du skulle födas saknade han ord
Hans hjärta darrade, tårarna rann
när han för dig öppnade livets grind

Ett mästerverk, som Fadern har skapat
Ett äventyr, ditt mål är att tillbe vid hans tron
Du är skaparens klenod, köpt med Kungens blod
Du är ett mästerverk, konungabarn

Han tog plats i sin egen saga,
världshistoriens författare
Han kom hit för att visa hur du hittar hem
Han skrev din dagbok, hade en plan
långt innan du stavade till Gud

Ett mästerverk, som Fadern har skapat
Ett äventyr, ditt mål är att tillbe vid hans tron
Du är skaparens klenod, köpt med Kungens blod
Du är ett mästerverk, konungabarn


Församlingen bad om Guds välsignelse över henne, jag tror vi sjöng Tryggare kan ingen vara också. Efter gudstjänsten blev det fika hemma hos oss.



Presentöppning


Far och dotter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar