2012-11-03

Böcker i oktober

30/9 Hitta vilse av Carin Hjulström
3/10 I minnets labyrint av Ken Follett
6/10 Tystnadens pris av Belva Plain
8/10 Passionernas spel av Margaret Pemberton
?/10 Heja, heja! av Martina Haag
13/10 Dit ödet vill av Belva Plain
19/10 Torka aldrig tårar utan handskar: 1 Kärleken av Jonas Gardell
20/10 Johannas backe av Oscar Danielson
23/10 I cirkelns mitt av Dan Brown
28/10 Övertalning av Jane Austen
10 böcker. Jag har haft problem med att hitta böcker under månaden, mycket har blivit från mina egna bokhyllor, en del sådana jag läst för länge sedan och glömt bort för att de inte gjorde något stort intryck. Ett par nya (väldigt olika men bra) böcker fick jag tag på, som tur var, Haag och Gardell.
Hitta vilse- andra boken om den unga journalisten Frida Fors.I den här boken är hon i Stockholm och söker jobb. Den är inte riktigt lika charmig som den första boken, men även i dennafår vi göra många fina bekantskaper. Även denna en "feel good"-bok.
I minnets labyrint - en uteliggare vaknar upp och har tappat minnet. Han inser snart att han inte kan vara en uteliggare, att han är skuggad och han kan ovanligt mycket om rymdraketer. Spännande!
Tystnadens pris - ung, gravid kvinna med krossat hjärta flyr från Tyskland till Usa, gifter sig med en man hon inte älskar och bygger upp ett företag. Går att läsa när man inte har något annat att läsa.
Passionernas spel - utspelar sig till stor del i Hongkong vid tiden för andra världskriget. Den handlar om en ung kvinna som är skicklig pianist men inte får chansen att bli en mästare pga av att männen i hennes liv har andra krav på henne. Lite intressant att läsa om de rika, deras liv och fördomar i Hongkong på den tiden.
Heja, heja! - Martina skriver roligt som vanligt och lyckas nästan få mig intresserad av att börja springa i den här boken. Lättsmält och underhållande!
Dit ödet vill - Martin är läkare liksom hans far, men har önskningar om att bli något mer än en utsliten allmänpraktiserand läkare. Kärleken ställer till det för honom. Vi får också lära känna hans dotter, som också hon blir läkare så småningom. Jag gillar när man får följa flera generationer.
Torka aldrig tårar utan handskar: 1Kärleken - Ingen har väl undgått att höra talas om denna bok? Den handlar i alla fall om ett par unga, homosexuella killar i Stockholm i början av 80-talet, när "bögpesten" upptäcks. En mycket fin och sorglig skildring av Gardell. Han har samlat material under flera år och berättelserna är hämtade ur verkliga livet. Jag väntar ivrigt på tvåan!
Johannas backe - en lite rörig bok om några kvinnor på en mindre ort. Den utspelas i nutid och flera "dåtider", vilket gjorde att jag tappade bort mig, orkade inte hålla ordning på kronologin. Om kärlek, sjukdom, föräldraskap mm.
I cirkelns mitt - Nasa har hittat en meteorit med fossil - ett bevis för utomjordiskt liv? Rachel Sexton, underrättelseanalytiker, och Michael Tolland, forskare med eget TV-program, hamnar i händelsernas centrum och det blir snabbt blodigt allvar när hemligheter ska avslöjas. Spännande!
Övertalning - Jane Austen skriver fina kärlekshistorier från sin samtid, numera är de ju också en intressant skildring av en länge sedan svunnen tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar