2011-05-18

Förr i tiden

Idag har årskurs F - 3 på vår skola haft gammaldags skoldag. Barn och fröknar har varit utklädda med Emil-, Madicken- och Bullerby-filmerna som förebild. Barnen hade smörgås och mjölk i glasflaska med sig. De fick stå vid sidan av bänken när de skulle prata och tilltala fröknarna med ni eller fröken + efternamn. På rasterna lekte flickorna Bro bro breja och hoppade hopprep, medan pojkarna rullade tunnband och spelade fotboll. Ett roligt sätt att lära sig historia, och många funderingar väcktes kring likheter och skillnader mellan nu och då. Elvira var klädd så här på morgonen när hon gick till skolan:


Blå klänning, vitt förkläde och en vit kofta. Hon var så nöjd, hon som älskar klänningar skulle nog kunna gå så här jämt. Jag, däremot, var glad när jag fick ta på mig mina vanliga kläder igen.

Mina elever hade haft en bra dag och tyckte att det var roligt när fröknarna var stränga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar