2009-12-29

2009 i bilder och text

Januari
Vi tillbringade flera vinterdagar på Sandvikens is, Elvira testade skridskor för första gången. Jag gjorde i ordning Oskars "rum". Jag lagade mängder av barnmat åt vår hungrige son, vi hade frysen full. Elvira åkte skidor i trädgården. Elvira, kusin Lovisa och jag var till Lek-och Buslandet.
Elvira och Shiro på hal is
Februari
Jag ammade Oskar för sista gången. Vi firade Jossan och Håkan, som fyllde 18 respektive 42 år. I Saltängen åkte Elvira och jag pulka, med Mathilda och med Ida. Tillsammans med några andra föräldralediga och deras barn var Elvira och jag till Childrens Museum i Hallsberg. Håkan och jag gjorde en dagsutflykt till Stockholm.
Elvira och Mathilda i pulkabacken.
Mars
Årets första grillning avklarades. Vi åt sushi med Gradins - eller snarare, vi åt sushi, de åt hamburgare... Elvira och jag var på prinsess-teater i biblioteket. Mamma, Ingalill, Mathilda och jag var till GeKås i Ullared och handlade lite grann...
Elvira, Oskar och jag

April
I början av april åkte hela familjen - Jossan + Sofi och familjen Gradin till Tandådalen, Sälen. Vi hade några fina dagar i backen, som tyvärr avslutades med att Elvira bröt benet. När vi kom hem firade vi påsk med mamma, pappa och Ingalill. Vi firade Mathilda som fyllde 20 år. Kylskåpet gick sönder. Elvira och jag åkte till Örebro och bytte gips ett par gånger. Det blev varmare, vi var i Sandviken och Oskar hade närkontakt med gräs för första gången.
Jag klippte håret kort (-are). Håkan och jag firade 5-årig bröllopsdag med ett härligt Göteborgsbesök. Vi firade Valborg i Sandviken.

Elvira spelar fotboll med gipsat ben!

Maj
Första maj tillbringade vi vid Prinskullen och Kullängsstugan. Vi gjorde färskost. Elvira blev av med gipset. Vi tittade på Pär och Alexsandras fina föl. Tillsammans med många andra barn och föräldrar var vi till Lillängen i Hasselfors och träffade Skogsmulle och Skräpmaja. Vi hade Söndaxavslutning i Tivedens nationalpark. Mathilda gav sig av på tågluff. Vi cyklade traditionsenligt till Sandviken på Kristi Himmelsfärdsdag. Håkan och jag byggde sandlåda, mamma, Elvira och jag hämtade sand, många vändor med bilen blev det. Barnen och jag var på utflykt med Öppna Förskolorna Killevippen och Kyrkis till ett ställe där det fanns många djur, bland annat påfåglar. Det blev varmt, barnens pool kom fram och vi badade vid Borasjön.

Elvira och Ida vid Lillängen.

Juni
Samma dag som Elviras förskola hade vårfest fyllde jag 34 år. Oskar fyllde 1 år, den dagen var vi i Nora och köpte glass, men vi kom aldrig iväg till Nationaldagsfirandet i Porla eftersom jag fick migrän. Syrran, Lovisa, mamma, barnen och jag gjorde vår årliga skolavslutningsutflykt till Askersund och fikade/shoppade. Mathilda kom hem från tågluffen med många fina bilder och minnen. Syrran, Elvira och jag åkte till Nyhem. Mamma och pappa flyttade in i en flygel till Herrgården. Vi firade midsommar vid Borasjön och hos Gradins. Jag byggde en lekstuga! Barnen och jag var på Killevippen för sista gången, där var vi annars 1 - 2 gånger per vecka under våren. Vi badade i Sandviken. En liten minisemester till Jönköping/Gränna hann vi också med.

Glad 1-åring!

Juli
Oskar lärde sig gå med gåvagn, stod lull och tog sina första, stapplande steg. Håkan och jag gjorde en utflykt till Kristinehamn, där vi bland annat tittade på Picassostatyn. Elvira cyklade utan stödhjul en bit. Syrran och jag tog med mamma till Stjärnssunds slott på guidad visning och lunch. Vi badade vid Stenboda. Elvira och jag såg Emil i Lönneberga som teater i Lerbäck. Vi besökte Nyköping med mamma och pappa, såg Nynäs slott och hälsade på i Dahlvik. Jag målade lekstugan. Vi gjorde utflykter till Kvarntorpshögen, Fagertärn och Mathildas blivande lägenhet i Norrköping.

Elvira i jordgubbslandet

Augusti
Mamma, pappa, Håkan, barnen och jag tillbringade en härlig vecka med fint väder och mycket bad på Öland. Vi åt kräftor med Gradins. den årliga gatufesten gick av stapeln. Mathilda flyttade till Norrköping. Elvira började på sin nya förskola, och Håkan skolade in Oskar på hans förskola. Samma dag som jag började arbeta efter föräldraledigheten, på Hasselfors skola, så gick Oskar 16 steg och några dagar senare var det full fart på honom. Syrran och jag lyssnade på konsertversionen av Kristina från Duvemåla i Wadköping. Vi besökte Sannerudsmarken och svampskogen.

Elvira vid Byrums raukar, Öland

September
Håkan började studera på Örebro universitet. Söndax drog igång igen, vi började med en församlingsutflykt till Munkabäcken. Ingalill, Mathilda, Kalle, Jossan, Håkan och jag gjorde höstens besök på GeKås, Ullared

Kalle och Oskar

Oktober
Glögg-premiären avklarades! Vi åkte till Norrköping och hälsade på Mathilda. Oskar hade öroninflammation x2. Vi firade Halloween/Alla helgons dag med Mathilda, Kalle, Jossan, Filip och Andjelin.

Oskar på Herrgårds-besök
November
Barnen vaccinerades mot svininfluensa. Vi bakade pepparkakor och lussekatter. Mathilda, Elvira och jag var i Casselgården och julpysslade. Vi tände första adventsljuset!

Andjelin, jag, Elvira, Mathilda, Jossan och Oskar bakar lussekatter

December
Syrran, Lovisa, mamma, barnen och jag var i Askersund och fikade, shoppade och tittade på julskyltningen. Kalle fyllde 16 och Elvira fyllde 5 år. Vi firade lucia på både Oskars och Elviras förskola. Elvira fick en barnbibel i Ramundeboda kyrka. Vi stoppade korv och gjorde marsipan och annat julgodis. Vi firade en härlig jul med många trevliga människor, många paket, rikligt med mycket god mat och mycket snö! Vi kommer att avsluta året här hemma med Ingalill, Stefan, Jonathan och Mathilda.

Kalle, Oskar, Mathilda, Jossan och Elvira - en fin syskonskara!

Dagens citat:
Ring, klocka, ring i bistra julårsnatten
mot rymdens norrskenssky och markens snö;
det gamla året lägger sig att dö...

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar marsbild!
    Jag beundrar dig som bloggar, det är härlig läsning för oss andra.
    Gott nytt år och kram från Ellinor

    SvaraRadera
  2. Stopp där, jag åt Sushi! Tänk att så många av mina fina minne hänger ihop med dina...
    Ett välsignat Nytt År önskar jag dig älskade Lillstrumpa/ Syster Yster

    SvaraRadera