2012-12-30

2012 i text och bilder

Januari
Jag målade trappan och satte upp skiljelister. Håkans släkt var här på trettondagsmiddag. Vi gjorde krabbelurer på altanen i trangiaköket Håkan fick i julklapp och kokade korv i det vid Kullängsstugan. Jag satte dit mattor i trappan och fogade kanterna på den. Vi åkte skridskor på en sjö och på isen vid skolan. Jag flög till Umeå på mattebiennalen.

Vid Kullängsstugan
 
Februari
Baarnen åkte skidor på tomten, skridskor vid skolan och pulka i Väderkvarnsbacken. Jag bakade matmuffins. Vi tog med barnen och Andjelin till Lek o Buslandet. Oskar var på sitt livs första bio, en Nalle Puh-film. Mamma och jag tog med barnen på en sportlovsutflykt, bland annat till Svampen. Jossan och Håkan fyllde år. Håkan och jag sov en natt på motellet i Ullared och cachade och handlade lite.
 
Ullared i lego
 
 
Mars
Årets tomatplantor stack upp ovan jord. Vi besökte Tysslingen och tittade på svanar. Jag la golv i hallen. Vi besökte Sveafallen och tittade på jättegrytor. Påskmaten åts en vecka för tidigt.
 

Hönan har värpt marsipankycklingar.
 
April
Vi åkte till Sälen med Maria och Kenneth. Barnen och jag åkte skidor, vi åkte skoter och vi åt pizza på påskafton. Elvira och jag monterade möbler till hallen. Mamma, Mathilda, Jossan och jag besökte Ullared och handlade lite. Mathilda fyllde år. Vi hälsade på Mathilda i Norrköping. Lovisa tävlade i dressyr och vi tittade på. Elvira fick en ridlektion på Baxter. Vi firade Valborg i vårt sommarparadis med bäckrensning, eldning och grillning. Jag tog årets första dopp.
 
I Trollskogen
 
Maj
Vi hälsade på Johan i hans lägenhet för första gången. Vi lekte i Stadsparken. Hemma grejade vi i trädgården. Jag hälsade på Oskar på förskolan, den dagen var polisen på besök. Vi var på kosläpp i regnväder. Söndax hade avslutning i vackert vårväder. Vi cyklade traditionsenligt till vårt sommarställe på Kristi Himmelsfärdsdag. Då gjorde vi också ett försök att flytta på en omkringflytande ö. Vi besökte Norrqvarn och tittade på Göta Kanal på riktigt och i miniatyr. Jag gjorde en utflykt med mamma och pappa till hennes barndomstrakt och filmade huset, morfars affär, skolan mm. Vi badade.
 
Mamma vid skolan
 
Juni
Jag var i Jönköping med syrran och hennes familj och firade Martina som tog examen. Oskar och jag fyllde år. Vi cachade vid Altarstenen. Vi firade Kalle som tog studenten. Skolan slutade för terminen, Elvira slutade ettan. Syrran, barnen och jag åkte en kort sväng till Nyhem, där vi träffade Martina och Johan och åt hamburgare och glass. Vi firade midsommar hemma och hos Gradins. Vi cachade och tittade på utsikten i Ånnaboda. Jag bakade bullar och gjorde rabarbersaft. Min Nokia gick sönder så jag köpte en IPhone. Håkan och jag åkte färja till Åland och åt god mat. Jag gjorde flädersaft.
 
Studenten och hans syskon!
 
 
Juli
Jag gjorde flädersaft och fläder/jordgubbssaft. Vi badade de få dagar det var vackert väder. Mathilda barnen och jag var med goda vänner på teater, Pippi på de sju haven. Vi åkte till Danmark och besökte Legoland bl a. Syrran, mamma och jag var på arbetarbostadsmuseum. Vi besökte Gränna och Visingsö. Vi cachade i Karlsborg. En promenad i Tivedens vackra nationalpark blev det också. Vi köpte rökt fisk i Sjötorp.
 
Legoland


 
Augusti
Vi åt Noraglass. Vi besökte Borås Djurpark. Oskar klämde fingret i en skrinda och fick sövas och sys på SÄS. Min brorsdotter Viktoria gifte sig. Jag började väva en matta. Elvira och mamma röjde i hennes rum. Vi åkte på släktträff på mammas sida. Den årliga kräftskivan med syrran och hennes familj gick av stapeln, liksom den årliga gatufesten och det årliga besöket på Sannerudsmarken. Skolan började igen.
 
Oskar på sjukhus
 
September
Vi promenerade vid Rockebro källa, och cachade. Vid Prinskullen också. Jag var på olje- och vinägerprovning. Oskar tränade på att cykla utan stödhjul. Jag fogade golv och fixade lite till med lister i hallen. Säsongens julbloggande påbörjades. Ingalill, Mathilda, Jossan, Håkan och jag handlade i Ullared.
 
Ullared, fikapaus

 
Oktober
Jag monterade trappräcken (handledare). Jag gjorde äppelmos. Vi drog upp bryggan och flottan i regn. Fågelhuset sattes upp. Syrran och jag gjorde en minishoppingtur här på orten och fikade. Vi firade Halloween med en fin pumpa och marängspöken. På Söndax hade vi änglafest.
 
Barnen provgår i trappan.
 


November
Vi tände ljus på kyrkogårdar på Allahelgona. Jag var i Stockholm på NO+teknikutbildning. Lärarförbundet bjöd på en resa till Göteborg och jag besökte Jul på Liseberg. Vi bakade lussekatter, pepparkakor, högg en utegran och gjorde adventsfint. Det kom snö.
 
Glögg, pepparkakor och TP
 
December
Kalle och Elvira fyllde år. Jag var på julkonsert med blåsorkestern. E-kören sjöng på julmarknaden. Det var avslutning på Oskars gympa. Elvira hade julfest på skolan och Oskar hade luciafirande på förskolan. Jag klippte håret. Söndax hade julfest. Jag var på NO+teknikutbildning i Örebro. Vi gjorde marsipan och annat julgodis. Vi gjorde korv. Vi åkte på julavslutningsutflykt. Julklappar inhandlades. Vi firade jul.
 
Barnen klär granen





2 kommentarer:

  1. Vad trevligt och mysigt att se tillbaka på året och göra en sammanfattning. Tiden går så fort!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt det är med årskrönikor!! Jag minns ju det du skriver om eftersom jag följer bloggen och så blir jag sådär gammal och tänker: men är det så länge sen det hände? Hihi. Kram Maria (pastorsfrun)

    SvaraRadera