2018-09-01

Vandring till Storfjällsgraven med mycket mera

Vilken härlig dag vi haft i Sälen! Efter frukost packade vi matsäck och tog bilen ner till Gammelgården, där vi började vandra mot Storfjällsgraven. Vacker natur och trevligt sällskap!

Vandringen var relativt lätt. Det gick lite uppför större delen av vägen till Storfjällsgraven. Här tog vi en vattenpaus, jag bjuder på en bild av mig och Håkan, det är inte ofta det händer.

Här skymtar man stugan vid Storfjällsgraven på avstånd. Den ligger mellan två fjäll. På andra sidan fjället till vänster i bild ligger Hemfjällsstugan och den stig vi gick tillbaka från Hemfjällsstugan i somras.

Den ligger otroligt vackert med utsikt över blånande berg. Här åt vi lite matsäck och njöt av utsikten. Vi kunde också ha njutit av tystnaden om inte Maria och jag haft så mycket att prata om hela tiden. Tur att Håkan har förmåga att slå dövörat till!

Sedan gick vi tillbaka samma väg. Man kan gå vidare och runda fjället och komma till Hemfjällsstugan eller gå tvärs över fjället, men vi valde att gå tillbaka eftersom det blev lagom långt och lagom lättgått.

Jag älskar spänger! De håller på att byta ut spängerna på den här leden, på en del ställen fanns det nya spänger och på andra ställen fanns bara de gamla murkna. De låg plankor i högar lite här och var.

Röda kryss gillar jag också! De gör sig så bra på bild mot den vackra naturen. På hemvägen var det ganska naturligt mycket nedförsbacke (eftersom det gick uppför på vägen dit), det kändes så lätt att gå och jag kunde verkligen njuta av naturen.

Det blev en härlig promenad på ca 8 km. Sedan åkte vi till Stadium Outlet och köpte skor åt Håkan, hans gamla är utslitna. Vi köpte Vasasnurror i bageriet i Sälen till eftermiddagskaffet och vi köpte med oss mat och dryck till kvällen.

Därefter åkte vi mot Hundfjället för att se hur långt de kommit med nya liften. Det känns inte direkt som om det har hänt nånting,

Vi eftermiddagsfikade i solen utanför stugan.

Syrran målade lite där hon fått timmerstockar utbytta.

Vi tog en promenad ner till Östra Tandådalen.

Där har de sparat snö, en stor hög under nån isolerande duk. Vi var naturligtvis tvungna att gå upp till den ock känna på den. Det kändes att det var lite kallt och jag kunde krama ihop snön lite genom duken.

Det ser så annorlunda ut i backen på sommaren! Mossmark och en bäck där nere, det märker man ju inte alls på vintern!

När vi kom hem såg vi Marias ekorre klättra upp i en gran. Där satte hen sig längst ut på en gren och åt granskott frenetiskt, det for skräp åt alla håll. Ekorrar är bra söta!

Grillad minutbiff, potatisgratäng, pepparsås och grönsaker smakade otroligt gott till kvällsmat!

Maria och jag avslutade kvällen med en film, Hemma i Hampstead. En gullig dramakomedi som får mig att vilja åka till London och England! Håkan tittade på något roligt på sin iPad och skrattade högt. Han och Oskar är rätt lika!

Syrran har gått upp till sig, Håkan har lagt sig. Det innebär väl att jag lika gärna kan gå och lägga mig jag också. Får se om jag läser lite eller om det blir nåt avsnitt av Blacklist. God natt!